Dit jaar steeg het aantal leden bij Golfbaan Het Rijk van Nunspeet  voor het eerst in jaren en tegen de landelijke trend in. Een echte teamprestatie, stelt directeur Harro Hendrikx. “Als je schouder aan schouder staat, kun je wat bereiken. Daarvoor moet het teamgevoel goed zijn, dat straalt af op de gasten.”

Hendrikx heeft een achtergrond in de horeca. Ooit begonnen als ambulante horecamedewerker, klom hij bij Golfbaan Het Rijk van Nijmegen op tot adjunct-directeur en sinds 2006 is hij directeur van Golfbaan Het Rijk van Nunspeet. “In deze branche ben je de hele dag met gasten bezig.

Alle medewerkers, van greenkeeper tot bediening, moeten zijn doordrenkt van gastvrijheid. Dat is echt een kernwaarde. Dat betekent bijvoorbeeld dat het personeel de auto zo ver mogelijk van de hoofdingang neerzet, zodat bezoekers zo dicht mogelijk bij de ingang kunnen parkeren.” Golfbaan Het Rijk van Nunspeet is een complex bedrijf dat hoveniers, detailhandel, kantoorfunctie, horeca en een golfschool combineert. Golf is zonder meer zijn sport. “Dankzij de handicapverrekening kunnen goede spelers tegen slechte spelers spelen.

Alle dagen zijn anders omdat de golfbaan altijd anders is. Je bent lekker buiten en je kunt de sport van kinds af aan tot op late leeftijd beoefenen. Bovendien is het de enige sport waarin je zelf scheidsrechter bent.” Zijn eigen handicap is 8,2. Lachend: “Ze zeggen altijd dat dat het aantal uren is dat ik werk.” Hij speelt ook regelmatig op Nunspeet. “Je moet je eigen product goed kennen. Daarom wil ik de kleedkamer meemaken, een keer douchen en zien dat er handdoeken hangen die met echt wasmiddel gewassen zijn.”

Gespierd team

Die bekendheid met het product is ook essentieel voor de medewerkers van Golfbaan Het Rijk van Nunspeet. “We runnen het bedrijf met elkaar en dan moet je gevoel hebben voor wat de ander doet. Dat leidt tot respect en een juiste bejegening. Als je als greenkeeper geen idee hebt wat de chef-kok doet, kun je denken dat hij een makkelijk baantje heeft. Maar als je weet dat hij per jaar bijna 100.000 grote en kleine gerechten serveert, bekijk je hem met andere ogen. Omgekeerd: als de chef-kok weet dat de greenkeeper elke dag om 6.00 uur aanwezig is om de baan op tijd speelklaar te hebben, ontstaat waardering.”

Door de jaren heen is het team volgens Hendrikx zo steeds sterker geworden, deels onder druk van de crisis. “Er staat nu een slank maar gespierd team, dat slim werkt. Iedereen is multi-inzetbaar: de shopmedewerker kan een biertje tappen, het bedienend personeel kan fungeren als receptionist. Als je schouder aan schouder staat, kun je wat bereiken. Daarvoor moet het teamgevoel goed zijn, dat straalt af op de gasten.” Waarden die Hendrikx als ondernemer hooghoudt, zijn betrouwbaarheid en doen wat je belooft. “Daarbij moet de prijs-kwaliteitverhouding kloppen. Ik mag best 67,50 euro vragen als greenfee, maar dan moet je je gasten wel in alle opzichten een topdag bezorgen. Daar win je het op. En tot slot is een sterke focus noodzakelijk, anders wordt het niks.”

Boter en suiker

In zijn dagelijkse exploitatie hanteert Hendrikx drie kritieke prestatie-indicatoren: omzet per ronde, omzet per uur en loonkosten per uur. “Een briljant voorbeeld vind ik de upselling bij Shell. Stel dat de helft van alle Shell-klanten ingaat op dit aanbod van de caissière, dan praat je toch over serieuze omzet. Dat probeer ik bij ons ook zo te doen. Als bezoekers een biertje bestellen, is de wedervraag: wilt u een speciaal biertje? Ander voorbeeld: onze chef-kok gaat rond 16.00 uur met een bekertje krabsoep het terras over, waardoor mensen op het idee komen: laten we blijven eten. Je moet gasten van alle kanten met boter en suiker inpakken.”

Om de kosten in de hand te houden, wordt scherp gelet op de omzet per uur. “Aan de hand van de reserveringen kennen we de bezetting. Het rooster voor de medewerkers wordt een maand vooruit gemaakt en de dag van tevoren aangepast aan de weersomstandigheden. Elk uur dat we kunnen besparen op loonkosten, is meegenomen.” De crisis liet zich ook bij Golfbaan Het Rijk van Nunspeet voelen. “Als je een minder jaar hebt, moet je daarop acteren. Face the brutal facts, cijfers liegen niet. Ook al zijn het impopulaire maatregelen, neem ze. Als je wacht, wordt het steeds lastiger.”

Vliegwiel

Verder neemt Hendrikx op het goede moment afstand van zijn bedrijf. Hiertoe vraagt hij feedback van medewerkers en bezoekt hij veel andere golfbanen om te zien wat hij daar kan leren. “Ik zit nu 26 jaar in het bedrijf, dan kan zo maar bedrijfsblindheid optreden.” Na al die jaren heeft hij nog steeds plezier in de onderneming. “De diverse disciplines maken het afwisselend. Verder is het een echt mensenbedrijf, met een vaste schare bezoekers die in 99 procent van de gevallen goede zin hebben – ook na een slecht rondje.”

Dit jaar is sprake van een trendbreuk: voor het eerst in jaren stijgt het aantal leden. “Ik ben er trots op dat we dit tegen de stroom in bereikt hebben, een echte teamprestatie. Die groei hoop ik komende jaren door te zetten. Zoals gezegd, het heeft allemaal te maken met focus. Als ik een nieuw lid ontvang, weet iedereen dat. De greenkeeper maakt even een praatje, ik eet een uitsmijtertje met hem of haar. Als je dat vliegwiel draaiend hebt, komt het naar je toe.”

- Advertentie -