Koudwatervrees bij het gebruik van social media? In dit artikel vindt u de eerste stappen om ermee aan de slag te gaan. Want actief zijn op social media is ook voor uw bedrijf een must!

Sociale netwerken, niet iedereen heeft er iets mee. Maar het ziet ernaar uit dat het een blijvend fenomeen is – en daarmee een must voor ondernemers. Allereerst om in de gaten te houden wat er wordt gezegd over hun bedrijf. Maar ook als instrument om een nieuw product te vermarkten. “Sociale media vormen een goed middel om te luisteren naar je klanten en (ver)binding met hen te krijgen”, aldus Ferdi Soetekouw. Zijn bedrijf Innovata biedt mkb’ers en zzp’ers advies, training en workshops op het gebied van social media. Daarnaast bouwt hij ook websites. “Ik heb met opzet gekozen voor deze combinatie, zodat website en social media van een bedrijf elkaar versterken.”

Aan de slag

Algemeen:

  1. Blijf actief met posts en/of tweets om de aandacht voor je bedrijf vast te houden.
  2. Treed consistent en herkenbaar naar buiten. Pas bijvoorbeeld de huisstijl toe.
  3. Voer bijtijds wijzigingen door, zorg voor actuele foto’s.
  4. Vind niet opnieuw het wiel uit, gebruik do’s en don’ts op internet. Facebook:
  5. Maak een persoonlijk account aan, dat is nodig voor een zakelijke bedrijfspagina.
  6. Zorg voor een goed profiel. Interessante foto’s geven een goede visuele indruk van je bedrijf.
  7. Ga niet af op het aantal ‘likes’. Belangrijk is dat mensen blijven komen en geïnteresseerd blijven.
  8. Promoot je Facebook-bedrijfspagina via andere sociale netwerken en de website (buttons, ‘like’-boxes).

Twitter:

  1. Maak een Twitteraccount aan. Neem steekwoorden (interesses, competenties, bedrijfsnaam, webadres) op in de bio(grafie). Zo is het bedrijf beter vindbaar via Google.
  2. Gebruik een (serieuze) profielfoto in plaats van een bedrijfslogo.
  3. Kijk welke mensen interessant zijn om te volgen, via Twitter of bijvoorbeeld Twittergids.nl. Begin met een tiental, leer van hoe zij twitteren.
  4. Reageer eens op een tweet, kijk wat voor reacties je krijgt. Stuur zelf eens een tweet.
  5. Tel tot tien voor je iets de wereld.

 

Veel ondernemers vinden social media eng en vrezen tegelijkertijd dat ze de boot missen als ze niet op alle netwerken zitten. Niet nodig, aldus Soetekouw: “Kies voor het netwerk waar je jezelf lekker bij voelt en vooral: waar je doelgroep zit. Social media is geen doel op zich. Het is slechts een hulpmiddel om je doelstellingen te bereiken. En durf te vragen, mensen waarderen het als naar hun mening gevraagd wordt en zijn bereid te helpen.” Hij adviseert om op Twitter te onderzoeken welke discussies daar plaatsvinden, via zoektermen, de zogeheten hashtags (#). “Tik bijvoorbeeld #witgoed en #Deventer in. Levert dat resultaat op, kijk dan hoe je als bedrijf vanuit je ervaring en expertise aan de discussie kunt bijdragen. Of zoek eens op je bedrijfsnaam. Misschien wordt er al ‘gesproken’ over je bedrijf. Niks gevonden? Probeer het dan eens op Facebook. Zo ontdek je welk netwerk voor jou en je bedrijf interessant is.”

Continuïteit

Social media goed inzetten en er rendement uit halen, kost tijd, maar hoeft de werkdag niet te beheersen. “Kijk op gezette tijden en reageer op berichten over je bedrijf, net als je bij mails zou doen. En zelf twee tot drie posts of tweets per dag versturen is voldoende. Wel zorgen voor continuïteit, anders haakt de doelgroep snel af”, stelt Soetekouw. “En natuurlijk deelnemen aan discussies of discussies volgen. Let op dat je niet alleen jezelf verkoopt. Ga de dialoog aan!”

Wat is de beste respons op negatieve of positieve opmerkingen? En hoe organiseer je die? “Luister als bedrijf wat er op internet over je wordt gezegd, ga in op vragen en opmerkingen en biedt hulp bij problemen. Oftewel webcare”, verklaart Soetekouw. “Zelf je netwerk vragen stellen kan ook, bijvoorbeeld bij productontwikkeling. Als negen van de tien mensen in je doelgroep zeggen dat je nieuwe tas blauw moet worden, is dat waardevolle informatie.” Hij raadt aan altijd te reageren, zeker op negatieve berichten. “Bel en handel zoals je anders ook zou doen bij een klacht. De impact van social media is enorm. In het meest extreme geval kan het leiden tot minder omzet en imagoschade. Omgekeerd dragen goede ervaringen van klanten bij aan een positieve profilering.”

Persoonlijk tintje

Voor een serieuze aanpak van webcare, is een webcareteam van twee of drie medewerkers met een servicegerichte instelling en affiniteit met sociale netwerken nodig. Zo kan er altijd gereageerd worden, ook in geval van vakantie of ziekte. Een praktische handleiding met afspraken en richtlijnen zorgt ervoor dat elke medewerker op dezelfde toon kan reageren. Een wekelijkse evaluatie van de ervaringen helpt de handleiding actueel te houden. “En liefst niet reageren als bedrijf maar als individu. Dat persoonlijke tintje vinden mensen prettig in het contact”, aldus Soetekouw. Webcare beperkt zich niet tot het team, ook overige medewerkers moeten actief betrokken worden. Bijvoorbeeld door hen te stimuleren zelf actief te worden op sociale netwerken en te vragen om ideeën en tips. Een dergelijke social media-cultuur is te realiseren door bijvoorbeeld workshops, presentaties en door berichten vanuit het webcareteam te delen.

Voor uitgebreide informatie, kennis, expertise en blogs blijft de corporate website de basis; op Twitter en Facebook ontbreekt hiervoor simpelweg de ruimte. “Door naar elkaar te verwijzen, versterken deze media elkaar”, zegt Soetekouw. Het werken met social media heeft tijd nodig om te landen in een bedrijf, stelt hij. “Denk niet dat je het binnen een week in de vingers hebt of dat het op korte termijn succes oplevert. Kwestie van volhouden en uitproberen. Start eens een klein project om te kijken wat succesvol is.” Het nut van social media als netwerk en informatiebron staat voor de Deventer webadviseur buiten kijf. “Voor mij is het al de tweede informatiebron na Google. En het heeft me al de nodige opdrachten en waardevolle contacten opgeleverd.”

- Advertentie -