“We hebben Multiply bedacht bij een kop koffie, samen met de Rabobank,” vertelt Bas Olde Hampsink, innovatie-regisseur van Saxion. Multiply koppelt het MKB aan talentvolle Saxion-studenten, die nieuwe businessmodellen voor kleine bedrijven ontwikkelen. Bedrijven die in de praktijk vaak zó druk zijn met hun dagelijkse bedrijfsvoering, dat zij onvoldoende aan innovatie toekomen. Toch is innovatie nodig om aansluiting te houden bij de snel veranderende wereld om hen heen.

Na een succesvolle start in Twente, waarbij de brancheorganisaties direct enthousiast aanhaakten, is er nu een Deventer editie. MKB-directeur Marco Kok hoefde niet lang na te denken om aan te haken: “We vinden een nauwe samenwerking met het onderwijs belangrijk. Ons kantoor bevindt zich niet voor niets in het gebouw van Saxion. Wat ons aansprak, was de vraag: hoe ziet je bedrijf er in de toekomst uit? Ook met de no-nonsense aanpak van het concept konden we goed uit de voeten.”

In het Deventer Multiply-traject koppelt Saxion 45 studenten uit diverse economische opleidingen aan 14 Deventer bedrijven, die zich in een pitch van 1 minuut aan de studenten presenteren. De studenten werken aan vernieuwde businessmodellen, op grond van een opdracht of probleemstelling vanuit het betreffende bedrijf. De opdracht is onderdeel van hun curriculum en een goed resultaat wordt beloond met studiepunten. In een traject van 20 weken volgen studenten, samen met ondernemers, een aantal workshops.

Bijvoorbeeld op het gebied van creatief denken, presenteren en nieuwe businessmodellen. Dirk Giethoorn, docent strategische Marketing bij Saxion: “Bij deze Deventer editie gaat het om vierdejaars studenten Commerciële Economie. Doordat studenten en ondernemers samen de workshops volgen, merk je dat er wederzijds commitment ontstaat. Voor beide partijen is het contact leuk en leerzaam. De opzet werkt erg goed.” Uiteindelijk presenteren de studenten hun businessmodel aan ondernemer en opleiding.

In Deventer vonden alle deelnemende studenten en bedrijven elkaar. Een match van 100%. In totaal leverden alle Multiply-edities al voor 50 bedrijven nieuwe ideeën op, volgens Bas Olde Hampsink precies de insteek van het concept. Stopt de samenwerking na 20 weken? “Nee, we bieden bedrijven desgewenst een follow up, in de vorm van een stage, minor of afstudeeropdracht. Ook hebben we subsidie gekregen om het effect van Multiply dit jaar met een gericht onderzoek te meten. Daarmee kunnen we de aanpak steeds verder bijstellen. We zien vanuit het onderwijs de trend dat we echt antwoorden kunnen geven op vraagstukken die regelrecht uit het bedrijfsleven komen. Het is niet langer de docent die opdrachtgever is, maar de maatschappij.

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan Multiply vinden meer informatie en de mogelijkheid tot aanmelden op: www.saxion.nl/multiplyBas

- Advertentie -