De drijfveren, voorkeuren en achtergronden van de ondernemer zijn onlosmakelijk verbonden met het zakelijk functioneren. Die gedachte is voor Driesteden BUSINESS aanleiding om elke twee maanden een aantal ondernemers bij het krieken van de dag te trakteren op een ontbijt in restaurant ’t Diekhuus in Terwolde. Als de ochtend ontluikt en de dagelijkse beslommeringen zich nog schuilhouden achter de horizon, is de ontbijttafel de behaaglijke plek om ontspannen over jezelf te keuvelen.

Je comfortzone verlaten
Gevraagd naar de aspecten van het ondernemerschap waar hij goed in is, vertelt Jeroen Hulleman: “Ik weet dat ik bedreven ben in het organiseren van het werkproces. De randvoorwaarden zijn daarbij van groot belang. Ik schijn er een talent voor te hebben om die prima te regelen en dat levert een snel en efficiënt werkproces op.”

Hij vindt het lastig om hulpvragen te stellen. “Ik moet de kar trekken en soms heb ik de behoefte om te sparren met een externe gesprekspartner. Daarbij is het wel nodig dat ik me kwetsbaar opstel en daar ben ik kennelijk niet altijd goed in. Maar om verder te komen, is het nodig om je comfortzone te verlaten. Inmiddels heb ik een aantal mensen om me heen verzameld met wie ik een dusdanige vertrouwensrelatie heb opgebouwd om open over het ondernemerschap te praten. Een auto breng je ook met enige regelmaat naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Ondernemers hebben een vergelijkbare service nodig.”

Scoren en nawerk
“Ik ben er goed in om in relatief korte tijd vertrouwen te winnen,” vertelt Jenne de Haan. “Ik heb vroeger wel cursussen gevolgd over hoe ik verschillende typen mensen het beste kon benaderen. Maar daar denk ik nooit meer over na. Ik kom ergens op bezoek en ik voel automatisch hoe ik met die mensen om moet gaan. Ik laat de mensen praten en ik hoef niet zo nodig zelf steeds aan het woord te zijn. Een makelaar is in essentie geen verkoper. Ik ben een tussenpersoon die op een prettige manier verbindingen legt. “

En toch vind ik het geweldig om een opdracht binnen te halen en ik vind het erg leuk als een object wordt verkocht. Daar valt wel een parallel te trekken met de sportman in mij. Ik baal als iets niet lukt. Als een deal eenmaal gesloten is, beschouw ik het nawerk als een minder aantrekkelijk onderdeel van het ondernemerschap. Ik ben het nu zo aan het organiseren dat de binnendienst van ons kantoor veel van die taken van me overneemt.”

Goed luisteren
Mario Riesebeek vindt het lastig om nee te zeggen. “Het gevolg is dat de problemen bij mij komen te liggen. Als manager wil ik leren om me harder, of in ieder geval duidelijker, op te stellen.” Zijn sterkste kant ligt bij netwerken en verbindingen leggen. “Wat mij betreft is het van belang om goed in te schatten wat een ander nodig heeft. Je moet je kunnen verplaatsen in de behoeften van een gesprekspartner. Daar kom je achter door goed te luisteren. En uiteraard is het belangrijk om regelmatig je gezicht te laten zien.”

Positieve verrassingen
Ingmar Birza noemt netwerken juist zijn zwakke punt. “Hetzelfde geldt voor koude acquisitie. Ik heb er moeite mee om zomaar op iemand af te stappen en hem of haar te overtuigen van de mogelijkheden van ons bedrijf. Dat zit gewoon niet in me. Tijdens mijn kunstopleiding heb ik nooit geleerd om mijn werk te verkopen. In die omgeving klonk dat bijna vies. Terwijl ik uiteindelijk wel een ondernemer ben.

Ik ben er wel bedreven in om mensen te verrassen als ik eenmaal contact met ze heb. Ik kan goed luisteren en ik hoor ook wat er niet gezegd wordt. Op een eigenwijze manier benader ik zaken vanuit andere gezichtspunten. Ik zoek in andere richtingen naar oplossingen en dat zorgt voor positieve verrassingen. Dat wordt gewaardeerd.”

Weg met de cv’s
Jeroen Hulleman noemt Arko van Brakel als zijn grootste inspiratiebron. “Voor mijn radioprogramma ‘Kwestie van Ondernemen’ bij RTV Apeldoorn mocht ik hem interviewen. Hij is een echte entrepreneur en vertelde mij over het belang van een doel, waarbij de lat zo hoog ligt dat het nooit bereikt kan worden. Tegelijkertijd dient alles in het ondernemerschap en in het privéleven dat doel te dienen. Na afloop van het interview wilde ik ook zo’n doel nastreven. Ik omschrijf het als een andere manier om naar het huidige systeem van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te kijken. Ik wil het sollicitatiegedrag veranderen. Weg met de cv’s, weg met het belang van diploma’s. De baan tot het pensioen bestaat niet meer. We gaan van project naar project. Het gaat erom dat mensen taken uit kunnen voeren op basis van hun competenties. Die kunnen evengoed voortkomen uit hun hobby’s, liefhebberijen en interesses. Een mens bouwt voortdurend aan zijn ontwikkeling. En dat gebeurt niet uitsluitend bij het werk dat hij of zij verricht.”

Topsporters
“Sporters waren altijd mijn inspiratiebronnen,” vertelt Jenne de Haan: “Toen ik schaatste was dat Hein Vergeer. Als wielrenner was dat Lance Armstrong. Hij was toen nog niet van zijn voetstuk gevallen. Topsporters maken optimaal gebruik van hun talent. Maar ze moeten er heel wat voor doen en laten om het hoogste te behalen. Ze zetten zich maximaal in voor dat ene doel. Het komt echt niet vanzelf.
Ik was goed in diverse sporten, maar nooit een topper. In mijn vak als makelaar leg ik de lat ook hoog. Maar keihard werken zie ik niet als een opgave. Ik beschouw een stevige inspanning voor mijn opdrachtgevers als een vanzelfsprekendheid.”

Enthousiaste verhalen
vertalen Mario Riesebeek: “Ik haal de meeste inspiratie uit mijn klanten en uit mijn relatienetwerk. Als een andere ondernemer mij iets uitlegt over nieuwe ontwikkelingen, beschouw ik dat als een leermoment. Dat hoeft dan niets te maken te hebben met ons specialisme. Ik vertaal enthousiaste verhalen naar mogelijke toepassingen binnen ons bedrijf, op welke manier dan ook.”

Vrije kunst
“Mijn vrouw en ik zoeken de inspiratie in vrije kunst,” zegt Ingmar Birza. “Ik ben gewend om te werken vanuit de behoefte van de opdrachtgever. Om me daar los van te maken, zoek ik naar andere manieren van kijken. Ik ben geïnteresseerd in verhalen in kunstvormen, die niet bedoeld zijn om er een product mee te verkopen. Ik laat me inspireren door ongebonden visuele boodschappen. Door vrije manieren om met beelden om te gaan. Het gaat me niet zozeer om bepaalde kunstenaars, maar veel meer om allerlei indrukken te absorberen en van alles over me heen te laten komen. Wij zoeken die ervaringen op in musea en tijdens festivals.”

- Advertentie -