In de afgelopen maanden grepen verschillende ondernemers uit de Stedendriehoek netwerkevenementen van Driesteden Business aan om hun netwerk uit te breiden. Door te variëren qua insteek en locatie, weet organisator en uitgever Pieter van de Mosselaar steeds een mooie mix van deelnemers te realiseren.

Eind januari verwelkomde gastheer Leon van Oudenallen de eerste bezoekers in Slot Kleverkamp voor een wijnproeverij. “Ik had gekozen voor een proeverij van zogeheten monocépages oftewel wijnen van één druivenras. En dan niet alleen de overbekende Chardonnay en Sauvignon, maar ook wat exotischer rassen uit verschillende wijngebieden over de hele wereld. In een mooie opbouw van licht naar meer smaakvol.” De gasten kregen verder uitleg over wat wijn beoordelen nu precies inhoudt. “Je kijkt niet alleen naar smaak, maar ook naar kleur, geur en afdronk.”

Diverse ondernemers wisten de weg te vinden naar het Deventer proeflokaal en de reacties waren zonder uitzondering positief. Zo had Peter Robbers van Robbers Accountants Belastingadviseurs in Apeldoorn een genoeglijke avond. “De helft van de mensen kende ik al, de andere helft was nieuw, je hoort weer eens andere denkbeelden. Dat maakt de entree de volgende keer wat makkelijker, dan gaat het gesprek weer verder. En een lekker glaasje wijn erbij, dat is niet verkeerd.” Naast het gezelschap genoot Robbers ook van de omgeving. “Ik vind het een mooie zaak en de lange tafel in de ruimte heeft iets knus, zonder dat je bij elkaar op de lip zit. En dankzij de proeverij leer je zo langzamerhand wat je wel en niet lekker vindt qua wijnen.” Van Oudenallen kreeg dan ook veel complimenten. “Mensen vonden het leuk en gezellig. En van sommige druivenrassen hadden ze nog nooit gehoord, dus het was nog leerzaam ook.”

Strategisch netwerken
Een netwerk opbouwen, onderhouden én er rendement uithalen. Veel ondernemers hebben daar moeite mee. Vandaar dat Pieter van de Mosselaar dit thema op de agenda zette tijdens een BOB-diner in februari bij Linthorst Culinair in Twello. Hiervoor had hij Jochem Klijn uitgenodigd, zelf jarenlang verkoper bij een grote verzekeraar en ervaren trainer, gastdocent en schrijver als het gaat om netwerken. De lezing sprak de aanwezige ondernemers aan, zo bleek uit de reacties. “Ik ga erheen om een netwerk op te bouwen. En ik mag graag naar een interessante spreker luisteren, je kunt van iedereen wat leren. In dit geval dat je eerst moet zaaien voor je kunt oogsten. Te vaak wil je na het kaartjes uitdelen meteen scoren, maar je moet het meer tijd geven. Wie weet kom je iemand over vijf jaar weer tegen en kun je dat contact dan alsnog gebruiken”, vertelt Peter Bockweg, directeur van Aarts BV in Vaassen. De avond werd omlijst door een aantal gastronomische hoogstandjes van Linthorst Culinair. Kortom, er viel niets te klagen, of zoals Bert de Regt, directeur van De Regt Family Office in Apeldoorn het samenvat: “Mooi dichtbij, leuke ambiance en Pieter is een prima gastheer.”

Energie en inspiratie
Eind april vond er opnieuw een BOBdiner plaats, dit keer in Hampshire hotel – ‘t Hof van Gelre in Lochem. De lezing over de werking van onze hersenen gooide hoge ogen bij de aanwezigen, net als het diner en het gezelschap. Neurocoach Jaap Mackaay van Pure M wist de deelnemers te boeien met zijn lezing ‘Brein in bedrijf’, waarin hij uitleg gaf over de werking van het onderbewustzijn dat voor 98 procent het gedrag van mensen bepaalt. “Ik wil HR-managers en afdelingshoofden hiervan bewust maken, zodat ze de link leggen met vraagstukken als duurzame inzetbaarheid, stress, conflicten en weerstand”, zegt hij.

Cynthia Boezaart, samen met haar man eigenaar van kledingzaak/webwinkel Hippe Dingen in Zutphen, is enthousiast over Mackaays verhaal. “Hij vertelde dat je hersenen normale en emotionele ervaringen verschillend opslaan. Ingrijpende gebeurtenissen kunnen mensen later belemmeren in hun gedrag. Hij begeleidt hen om die stoorzenders uit te schakelen.” Ze is een trouw bezoekster van de netwerkevents van Driesteden Business. “De leuke mensen die je ontmoet, blijven je bij. Als je ooit iemand nodig hebt, denk je: laat ik die van Driesteden Business eens contacten.”

Autotestdag 2016
De Autotestdag 2016 mogen we rustig hét event van het jaar noemen. Ook dit jaar was het prachtige Sandton IJsselhotel in Deventer het verzamelpunt van dealers uit de regio en natuurlijk van geïnteresseerde en ondernemende autoliefhebbers. Zij hadden 23 mei jongstleden zo’n 30 verschillende auto’s ter beschikking en maakten gretig gebruik van de mogelijkheid deze aan een testrit te onderwerpen. Het regenachtige weer kon de pret niet drukken. Ook altijd interessant: de toelichting van de vertegenwoordigers van de betrokken dealers.

Geen prestatie, geen accessoire blijft onvermeld, terwijl deelnemers staan te popelen om het gaspedaal in te drukken. Geheel voor eigen risico, zo benadrukt Pieter van de Mosselaar lachend: boetes zijn voor de berijders. Zoals gebruikelijk werd de avond afgesloten met een borrel en een diner, waarbij alle autofanaten nog even de scores naast elkaar konden leggen. Een uitgebreid verslag van dit evenement vindt u in de nummer 3 editie van Driesteden Business

- Advertentie -