Op haar eigen manier het P&O-vak uitoefenen was tien jaar geleden de drijfveer voor Monique Berendsen om een uitzendbureau te beginnen. Haar streven is mkb’ers te helpen het succes van hun bedrijf te vergroten. De  bijbehorende filosofie over goed functionerende teams hanteert ze ook in haar eigen bedrijf. “Mensen voor je weten te winnen en hen bewegen voor jouw toko te gaan.”

Bedrijven schakelen Match 4U onder meer in voor wat Monique Berendsen omschrijft als de ‘piek- en ziekmomenten’, hun flexibele schil, en voor werving en selectie of HR-support. “Als kandidaten struikelen, ga ik spiegelen met de klant over de oorzaak. Wat kunnen we eraan doen om de persoon en het bedrijf te laten slagen en te versterken?” Concreet betekent dit de ondernemer leren hoe zijn team eruitziet en hoe het goed kan functioneren. “Een ondernemer moet niet alleen naar zichzelf kijken, hoe hij het zou doen of willen. Want het succes van bedrijven heeft te maken met mensen voor je weten te winnen en hen bewegen voor jouw toko te gaan”, verklaart Berendsen. “Er zijn echt ondernemers die zeggen: ik heb iemand, maar hij doet het niet! Dan vraag ik hoe het zit met inwerken, verwachtingen uitspreken, drijfveren onderzoeken en weten waar je met z’n allen voor gaat. Dat proces moet je borgen.” Bedrijven die de gebruiksaanwijzing van hun medewerkers kennen, doen het goed, ook in afnemende markten. “En als medewerkers elkaars profiel kennen, weten wat ze kunnen halen en brengen, ontstaat er veel begrip.”

Bij Match 4U brengt Berendsen deze filosofie in praktijk, met succes: 2013 was het beste jaar uit de geschiedenis van het bedrijf, terwijl het geen goed jaar was voor de uitzendbranche. “We hebben hele diverse mensen in dienst. Voor het werk an sich maakt het niet uit, iedereen doet het op zijn eigen manier en ze begrijpen elkaar over en weer.” Match4U-medewerkers hebben een hbo- of universitaire opleiding om op niveau met leidinggevenden en bedrijven mee te denken. Een CV over de schutting gooien, is er niet bij. “Heel erg wezenlijk is of de persoon klopt met de functie. Daarvoor moet je niet alleen harde criteria zoals opleiding hanteren. En bedenken dat in een gesprek een oordeel na drie seconden geveld is.” Als voorbeeld noemt Berendsen een vacature bij de boekhouding. “Iemand die voor dat vak gekozen heeft, is doorgaans een heel ander type dan een ondernemer. Die ondernemer denkt dan: dat wordt niets. En niet: dit is wat ik heel erg mis en heel erg nodig heb”, lacht ze. “Omgekeerd, als je meer affiniteit hebt met iemand omdat hij op jou lijkt, ben je eerder geneigd te denken dat diegene wel goed zal functioneren.”

 Simpel

Overleven in deze tijd gaat niet vanzelf, weet Berendsen. “Ik ga voor de lange termijn en wil alleen diensten leveren waar klanten wat aan hebben. Dat betekent signaleren wat er in de markt gebeurt en bedenken hoe je je dienstverlening daarop aan moet passen. Het is geen kwestie van de deur openzetten en wachten tot er klanten komen. Ondernemen staat of valt met wat je zelf creëert. Als je denkt dat het niks wordt vandaag, dan wordt het ook niks. Daar heb je zo veel invloed op.” Alle clichés zijn waar, volgens de Lochemse directeur. “Succes is zo simpel: uitleggen wat je doet, goed luisteren, doen wat je zegt – dan heb je altijd werk.”

Practice what you preach en dus organiseert Berendsen elke twee weken het spel der talenten. “Daar ben ik een ochtend mee bezig en moet ik een loopbaanadviseur voor inhuren. Het kost veel geld, maar ik geloof dat wat je geeft je ook ergens weer terug krijgt. Mensen vooruit helpen levert goodwill op.” Het is ook gewoon voor de fun, erkent ze. “Ik wil mensen dingen meegeven waar ze iets aan hebben door juist te doen wat anderen gek vinden. Een casting dag, limousine erbij, enzovoort. Als je er met je team in gelooft, ervoor gaat en het neerzet, lukt het. Ik ben ook erg van doen in plaats van praten. Ik zie niet snel beren op de weg, eerder overal mogelijkheden. Gelukkig heb ik iemand in mijn team die de enkele overstekende beer wel ziet, waardoor je toch kritisch blijft kijken.”

Bestaansrecht

De uitzendbranche kent de nodige specifieke risico’s. “Bedrijven zien je soms als een soort voorfinancier. Ze kopen arbeid in voor twee of drie maanden, betalen achteraf, een mooie manier om hun liquiditeit te verbeteren. In het verleden heb ik zo een paar tikken op de neus gehad door bedrijven die failliet gingen. Nu weet ik dat je er altijd bovenop moet blijven zitten. Vertrouwen is goed, controle in de meeste gevallen beter.”

De komende jaren verwacht Berendsen ingrijpende veranderingen in de uitzendmarkt door vergrijzing en ontgroening, een arbeidsmarktprobleem dat nu nog verdoezeld wordt door de crisis. De werkwijze van uitzendbureaus evolueert mee met de ontwikkelingen. “Tien jaar geleden werkten we nog met CV’s in databases, nu zie je steeds meer mensen zich online profileren en via hun eigen netwerk aan de slag gaan. Dat betekent dat je als bureau moet kijken wat je toegevoegde waarde voor klanten kan zijn”, zegt ze. “Dat zit niet in een product maar in jouw persoonlijke benadering als uitzender. Dat bepaalt je bestaansrecht.

En daar ligt onze kracht.”

- Advertentie -