Eind mei was het voor zo’n vijftien ondernemers uit de Stedendriehoek tijd om zich onder te dompelen in Noord-Italiaanse sferen. Tijdens een wijnproeverij bij het Deventer Wijnhuis van Leon van Oudenallen maakten de deelnemers kennis met verschillende soorten rode en witte wijn.

Beleving
“De opzet van de avond was de verschillen te laten proeven tussen streken, maar ook om het kwaliteitsverschil tussen de prijsklassen te laten beleven”, vertelt Van Oudenallen. “Mensen vragen zich weleens af waar prijsverschillen vandaan komen, dat is voor de mensen die op de proeverij waren nu wel duidelijk.”

Verschillen
Hoe goedkoper de wijn, hoe sneller het proces over het algemeen is gegaan. Goedkopere wijnen zijn vaak gemaakt van jonge wijnstokken die nog heel weinig wortels hebben. Daardoor kunnen ze niet zoveel voedingsstoffen opnemen. Bovendien worden de druiven machinaal geoogst en worden onrijpe, rijpe en overrijpe druiven door elkaar gebruikt. “Bij een duurdere wijn zijn de druivenstokken ouder, gebeurt de oogst met de hand en worden de druiven zorgvuldig geselecteerd op rijpheid”, legt Van Oudenallen uit. “De beleving in je mond is bij zo’n wijn heel veelzijdig, het gaat verder dan een simpel zuurtje.”

Wijnkenner
René Lovink, directeur van Friso Woudstra Architecten in Vorden, drinkt graag een goede wijn, maar wil zichzelf absoluut geen echte wijnkenner noemen. “Je proeft altijd wel verschillen, maar op zo’n avond als deze leer je daar veel meer over. En Leon is een enthousiaste man, er zat een mooie opbouw in de avond, ik vond het zeer geslaagd.”

Topper
De deelnemers kregen uiteindelijk negen witte en rode wijnen uit de regio’s Veneto, Toscane en Piemonte om blind te proeven. De verschillen tussen de wijnen waren groot, maar uiteindelijk bleek de Lugana de absolute topper. Deze witte wijn uit Veneto, vlakbij het Gardameer, heeft een breed smaakpalet van romig tot fruitig. Voor René Lovink was er wel meer dan één topper aan te wijzen. “Ik hield uiteindelijk drie favorieten over, twee rode en een heel mooie witte.”

Netwerken
Lovink is vaste bezoeker van de evenementen van Driesteden Business. “Je doet iedere keer nieuwe contacten op en kunt zelf ook je verhaal vertellen. In dit geval kon ik mooi de parallel trekken tussen ons architectenbureau en de wijnproeverij: veelzijdigheid en kwaliteit maken je onderscheidend.” Ook Van Oudenallen is enthousiast. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat wij, naast de proeverijen en gewone wijnverkoop, ook zeer ervaren zijn in het verzorgen van relatiegeschenken en wijngeschenken, dat breng je dan toch weer even boven bij ze”, verklaar hij. Om te vervolgen: “Maar uiteindelijk ben en blijf ik toch vooral een man van de wijn. Dat zit nu eenmaal in mijn bloed.”

- Advertentie -