In 1979 startte Hans Hogeveen zijn eenmansbedrijf in de productie van cateringrollen aluminiumfolie voor grootgebruik. Januari 2019 bestaat het bedrijf, met inmiddels 160 medewerkers, veertig jaar en is ITS een belangrijke speler op de Europese markt van consumentenverpakkingen. Rode draad? Investeren en innoveren.

De afgelopen vijf jaar stak Hogeveen ruim 20 miljoen euro in nieuwe volautomatische wikkel- en verpakkingsmachines voor de verwerking van aluminiumfolie, vershoudfolie en bakpapier. 2017 was qua innovatie het opwindendste jaar in het bestaan van ITS, aldus de Apeldoornse directeur. “Het project van de cateringrollen vershoudfolie was het meest uitdagend. Tot vorig jaar verpakten we die rollen voor grootverbruikers nog handmatig in dozen.”

Niet zonder reden. “De beperkte productiehoeveelheden en het veelvoud aan verpakkingswensen maakte het automatiseren complex en vereist een enorm flexibele verpakkingsinstallatie”, verklaart Hogeveen. “In september 2017 was de machine gereed voor ingebruikname en sindsdien kunnen we deze producten volautomatisch maken. Dat scheelt veel repeterende fysieke handelingen, wat de medewerkers ten goede komt en de productiviteit enorm verhoogt.”

Een tweede grote verandering is de aanschaf van een machine voor het extruderen van vershoudfolie, nadat de Franse leverancier deze activiteit beëindigde. “We hebben de machine overgenomen, geheel gereviseerd en verhuisd naar een tot productiehal omgebouwd magazijn”, zegt Hogeveen met gepaste trots. De kroon op deze investering volgde bijna onmiddellijk toen het product van ITS als eerste uit een test van de Consumentenbond naar voren kwam. “Het is een nieuw kunstje dat we nog moesten leren en binnen één jaar zijn we al op dat hoge niveau beland. De uitdaging is nu om de beste te blijven.”

Ook daar heeft Hogeveen de plannen al voor klaar. “Gebruikers zijn niet echt gelukkig met vershoudfolie: het plakt te veel of te weinig en scheurt niet makkelijk. Daarom ontwikkelen we nu een doosje dat het gemak moet verbeteren, met allerlei features waaronder een innovatieve afscheurrand.” Bij huismerken (private labels) staat de juiste prijs-kwaliteitverhouding centraal. “Inkopers van supermarkten kijken allereerst naar de prijs. Dat stelt ons voor de uitdaging om voor een zo laag mogelijke prijs een kwalitatief goed product te leveren, waarmee we de doelgroep verrassen en binden. Nu we het volledige proces van de vershoudfolie in huis hebben, kunnen we de kwaliteit van het product beter beïnvloeden”, zegt hij. “In 2018 ligt de focus op het samen met onze medewerkers verder verbeteren van de productieprocessen. Daarvoor investeren wij onder meer in interne en externe opleidingen.”

- Advertentie -