In deze tijd van Corona met allerlei beperkingen in het zakendoen, is het raadzaam  als ondernemer je eigen bedrijf en je positie en kansen in de markt onder de loep te nemen.  Ga je ongewijzigd door met je product- of dienstverleningsaanbod en ga je je strategie wijzigen? Vanwege de beperkingen door het Coronavirus die ons (terecht of onterecht) worden opgelegd is het slim om te kijken in je bedrijf binnen je productenaanbod of er producten zijn die bedrijfseconomisch te weinig rendement opleveren en je eventueel met hetzelfde product in een andere markt tot meer resultaat kunt komen.

Bij de start van een bedrijf is er vaak gekozen voor een breed aanbod van producten of diensten om daarmee meer kansen te hebben in de markt. Een groot voordeel daarvan is dat je afhankelijkheid van één product kleiner is en je de focus binnen je aanbod kunt leggen in relatie tot ontwikkelingen in de markten waarin je je begeeft. Anderzijds maak je minder keuzes en welke marketingstrategieën hanteer je?  Hoe kun je toegevoegde waarde leveren en lever je onderscheidend vermogen tegenover je concurrent?

Als je geen duidelijke strategie kiest in de huidige roerige tijd, blijf je ‘stuck in themiddle’ en krijg je geen sterke concurrentiepositie. De markt ziet je als een van de velen. Zo maakten wij vijftien jaar geleden de keuze om ons te specialiseren op alleen lease en daarbinnen op de markt van werkmaterieel. Door onze focus op de leasemarkt voor werkmaterieel te leggen, worden wij als specialist gezien door eindgebruikers en leveranciers. Onze klanten hebben het voordeel dat wij ontwikkelingen in de rentemarkten zeer snel waarnemen en daarop inspelen. Bovendien heeft specialisme meerdere voordelen boven non-specialisme.

Een specialist kan over meer informatie beschikken op zijn vakgebied en is in staat om up-to-date blijven. Op ons terrein is het meegenomen dat een leasespecialist ook kennis van de te leasen objecten heeft. Het beschikken over een netwerk binnen de niche is eveneens een pré. Heeft specialisme alleen voordelen voor de aanbieder? Nee, het maakt hem kwetsbaarder bij een economische neergang. Echter door zijn sterkere concurrentiepositie zal hij vrijwel altijd werk blijven houden. ‘’Doen jullie dan alleen de lease van werkmaterieel?’’, is een wekelijks gestelde vraag. Wij doen meer dan alleen equipment, denk aan ook bedrijfswagens en personenauto’s.

Kiest u voor een specialist of overweegt u specialist te worden?

drs. Jan Harm Kok

Mentoor Lease

- Advertentie -