Toen Michiel Brouwers, geboren en getogen in Apeldoorn, in 2000 Amazing overnam en samenvoegde met zijn eigen bedrijf, sloeg hij bewust de brug tussen techniek en marketing/ communicatie. “Niemand had op dat moment ICT in huis omdat niet duidelijk was of het wat zou worden. Wij wel, precies in de groeimarkt in online, daar zijn we in doorgegroeid.”

Al bij aantreden was het Brouwers’ ambitie een mooi commercieel bedrijf op te bouwen, met nieuwe mensen, een nieuwe mentaliteit en nieuwe dienstverlening. “Als je een bedrijf overneemt, is het nooit precies wat je wilt. Er is verloop, je maakt fouten, ziet nieuwe kansen in de markt. Sinds een paar jaar heb ik nu de club in huis zoals ik die zelf vormgegeven heb, naar mijn maatstaven. We hebben een enorme kwaliteitsslag gemaakt en kunnen ons meten met de bovenlaag van communicatiemakend Nederland als het gaat om merkstrategie, creativiteit en productie.”

Een van de belangrijke pijlers is one-stop shopping. “Wij zijn voor klanten de partner voor alles op het gebied van communicatie. En als we het zelf niet kunnen, regelen we het met externe gespecialiseerde partijen. We staan met de poten in de klei, zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Die oostelijke mentaliteit spreekt ook organisaties in de Randstad aan.” Zijn team omschrijft Brouwers als gedreven mensen met dezelfde mindset als hijzelf. “Gelijkgestemden die goed met elkaar kunnen werken en voor klanten door het vuur gaan. Jonge mensen, en dat moet ook, wil je nieuwe technologieën en trends op de voet volgen.”

Optimale kanalen
De naam Amazing bestond al sinds 1991 en heeft Brouwers gehandhaafd. “Wij willen klanten verbazen met creatieve communicatieoplossingen die werken, kwaliteit duurt het langst in klantrelaties. Iets snel in elkaar draaien, kan iedereen. Wij kunnen wat niet iedereen kan, dat heeft te maken met de breedte van onze dienstverlening en inhoudelijke kennis en ervaring.” Dit komt tevens tot uiting in de pay-off Mixed Media Minds. “We werken met veel verschillende mensen met hoofden vol kennis aan projecten over alle media heen, online en offline.” De klantenkring (landelijke partijen en groot mkb lokaal) varieert van zorg tot zakelijke dienstverlening, van onderwijs tot retail en van B2B-, B2C- tot corporate communicatie.

De huidige dertig medewerkers is voor Brouwers de ideale organisatieomvang. “Ik sta dicht bij mijn collega’s, wil meewerken en bemoei me vaak met projecten uit oogpunt van kwaliteitsbewaking. Bovendien zijn we een superplatte organisatie, zonder management- en HR-lagen, we runnen het bedrijf met drie teammanagers.” Digitalisering is nog steeds de grote golf waar het bedrijf op meegaat. “Sociale media en communicatiekanalen veranderen snel, net als de onderlinge verhoudingen. Wij zoeken voor elke klant steeds de optimale balans tussen de kanalen om diens boodschap over te brengen.” Hiervoor volgt Amazing trends in communicatieland, programmeertalen en software op de voet. “Blockchain bijvoorbeeld, omdat dat groot gaat worden. Videocontent – je boodschap verbergen in filmpjes op de juiste kanalen, eventueel in combinatie met influencers – wordt nog steeds onderschat. Er zijn zo veel mogelijkheden die bedrijven nog niet ontdekt hebben.”

Juichmomentjes
Echte hoogte- of dieptepunten heeft Brouwers niet gekend met Amazing. “Ik ben zowel persoonlijk als zakelijk vrij stabiel. Er gebeuren weleens rampjes, maar die zijn achter de schermen op te lossen. Als we pitches winnen – dat lukt in zo’n 65 procent van de gevallen – of als onze campagnes in het nieuws komen, zijn dat wel juichmomentjes.” De club is hecht, onder meer dankzij uitjes buiten werktijd. “Een prettige werkomgeving draagt bij aan het werkplezier. Uiteraard horen verantwoordelijkheden en doelen erbij, maar laten we dat dan zo plezierig mogelijk maken. Dat resulteert ook in een stukje succes.”

Als ondernemer heeft Brouwers door de jaren heen een belangrijke les geleerd. “Niet ten koste van alles iets doorzetten. Soms wilde ik dingen die niet konden en dat lukte dan ook, alleen was niet iedereen er blij mee. Ik heb geleerd geduld te hebben en te bouwen aan langetermijnsucces”, zegt hij. In de eigen communicatiestrategie kiest hij bewust voor zichtbaarheid door sponsoring in Apeldoorn en de regio. “Een prettige leefomgeving is belangrijk, daarom steunen wij allerlei events in de stad. Dat rendeert opvallend goed, er wonen hier blijkbaar veel beslissers uit het hele land. Leuke dingen doen voor de stad helpt onszelf ook.”

Wij zoeken voor elke klant steeds de optimale balans tussen de kanalen om diens boodschap over te brengen

- Advertentie -