Pas 32 en nu al een geslaagd ondernemer. Martin Blokvoort van Disselhorst Totaal Installateur in Heeten bouwde een gewoon installatiebedrijf uit tot een eigentijdse onderneming die klanten adviseert op het gebied van duurzame energie en moderne technieken. “Eind dit jaar wil ik doorgroeien naar vijftien medewerkers.”

Al tijdens de stages van zijn opleiding en in een bijbaan ontdekte Blokvoort dat het contact met klanten hem aansprak en ook goed afging. Net als het aansturen van zaterdagkrachten. Toen hij aan de slag ging bij Disselhorst Totaal Installateur, maakte hij dan ook gelijk zijn ambities kenbaar. “Ik wilde doorgroeien tot bijvoorbeeld leidinggevende of ooit mijn eigen bedrijf gaan starten. Daar was ruimte voor, de afspraak was dat ik door de jaren heen steeds meer aandelen zou overnemen”, vertelt hij. Door ziekte van de toenmalige eigenaar raakte het proces in een stroomversnelling en op 1 januari 2009 nam de toen 25-jarige Blokvoort het gehele bedrijf definitief over.

Net voor de crisis dus, hoewel deze het bedrijf niet al te veel pijn deed. “We hebben elk jaar zwarte cijfers weten te draaien en het aantal medewerkers uitgebreid van drie naar de huidige twaalf. Ook vond ik het belangrijk dat gereedschappen, voertuigen en software goed voor elkaar waren. Kwalitatief goed werk leveren is het allerbelangrijkste.” De crisis zette echter wel degelijk de prijzen onder druk en daardoor moest ook Disselhorst Totaal Installateur inleveren op de marges. “We zijn geen prijsvechter. Dus dat betekende goed op de kosten letten, faalkosten zo laag mogelijk houden en ervoor zorgen dat de werkvoorbereiding in orde is zodat de monteurs zo veel mogelijk productieve uren hebben. In feite gewoon je gezonde verstand gebruiken.”

Het ‘nieuwe ondernemen’
Blokvoort is secuur op wie hij aanneemt. “Uiteraard is belangrijk dat ze ervaring hebben. Maar ze moeten ook passen bij het team en wat voor hun collega’s over hebben. Dus kijk ik hoe zo iemand zelf is, waar hij vandaan komt, wat hij in zijn vrije tijd doet. We hebben een jong team, het merendeel is tussen de 25 en 40, die kun je ook nog vormen naar het bedrijf”, verklaart hij. Nieuwelingen krijgen gelijk mee dat kwaliteit van werk het allerbelangrijkste is en worden bovendien getraind in een klantvriendelijke omgang. In de ruim zeven jaar die Blokvoort inmiddels aan het roer staat, heeft hij zijn bedrijf meer naar deze tijd gebracht.

“We doen nu veel meer met nieuwe technieken, zoals domotica. En gaan mee met duurzame ontwikkelingen zoals zonnepanelen, led-verlichting en warmtepompen. En ook onze nieuwe website moet bijdragen aan een nog modernere uitstraling.” Verder is hij een voorstander van wat hij het ‘nieuwe ondernemen’ noemt: samenwerken met collega-bedrijven in de regio die zijn portfolio aanvullen. “Wij doen bijvoorbeeld geen airco of alarminstallaties. Dat werk gun ik dan aan anderen en op mijn beurt krijg ik ook opdrachten van hen.”

Groene energie
De groene tak van het bedrijf – Disselhorst Green Energy – bestaat sinds 2013, als gevolg van vraag uit de markt. De focus op energiebesparing en energieopwekking sloeg enorm aan: inmiddels zijn deze activiteiten goed voor bijna de helft van de omzet. De groei in het bedrijf leidde ook tot een andere organisatie, met meer interne automatisering. “Vroeger deed ik zelf de begeleiding van alle projecten, nu hebben we dat intern verdeeld over meerdere werknemers. Dit komt ook de flexibiliteit ten goede.

Momenteel neem ik alle processen zowel intern als op de werkvloer door om deze waar nodig te verbeteren. Zo kun je verantwoord groeien zonder jezelf voorbij te lopen. Er ligt nog zo veel markt dat ik erover denk om in de loop van dit jaar een buitendienstmedewerker aan te nemen. De kans is groot dat we de komende jaren doorgroeien tot twintig medewerkers.”

Groeiende naamsbekendheid
Ook nu nog geniet Blokvoort van het contact met klanten, met name het adviseren. “De klant heeft een vraag, wij zoeken een oplossing. De techniek is heel erg in beweging, dat vind ik boeiend. Tien jaar geleden was ons installatiewerk relatief eenvoudig, nu wordt het vraagstuk energie steeds belangrijker en de materie een stuk complexer”, zegt hij. “Verder vind ik het mooi om dagelijks met mijn eigen team mensen bezig te zijn, waar klanten positief over spreken vanwege het enthousiasme en de motivatie dat ze bij ons proeven. Mede daardoor groeit onze naamsbekendheid in de regio.” Het ondernemerschap bevalt Blokvoort goed. “Het kost veel tijd, maar dat is geen belasting omdat ik het leuk vind. Langzamerhand laat ik steeds meer uitvoerende taken over aan mijn medewerkers en concentreer ik mij op aansturing en acquisitie. Goed met mensen om kunnen gaan, is dan ook een must voor een ondernemer.” Een eigen bedrijf runnen vergt tevens de nodige zelfreflectie.

“Weten waar je grenzen liggen, wat je beperkingen zijn en waar je goed in bent. Je moet jezelf af en toe een spiegel voorhouden en niet alles in eigen hand willen houden. Je kunt wel zoeken naar iemand die precies zo is als jij, maar die vind je toch niet.” Om zijn enthousiasme nog eens te onderstrepen, vervolgt hij: “Ik wil dit minimaal tot mijn 65ste blijven doen. Zaken als opvolging of overname zijn nog helemaal niet aan de orde, in zo’n lange periode kan er nog van alles gebeuren.”

- Advertentie -