Ooit werd zij binnengehaald vanwege haar kennis van chemische technologie. Negen jaar geleden nam ze via een management buy-out Breustedt Chemie over. Een gesprek met Els Strijker, directeur-eigenaar van dit Apeldoornse distributiebedrijf.

Wat deed Strijker besluiten tot overname? “Ik zag een goede toekomst voor Breustedt, het is een snel en flexibel bedrijf. En het betekende het behoud van mijn werkomgeving, een platte organisatie waarin ik prettig werk”, verklaart ze. “Het alternatief was geweest: verkoop aan de concurrent en het einde van de vestiging in Apeldoorn. Door de overname konden de 35 medewerkers in dienst blijven.” Haar managementfilosofie is helder: “Met mensen iets voor elkaar krijgen. Het maakt niet uit wie wat doet, als het maar gebeurt.”

Voor haar rol als directeur acht Strijker een aantal competenties van groot belang. “Kennis van zaken is essentieel, dat is het verschil dat je maakt met de concurrentie. De kar trekken is heel belangrijk. Je hebt veel meelopers en die moet je in de vaart der volkeren meenemen”, zegt ze. “Ik ben een doelgericht iemand. Zo van: alle neuzen dezelfde kant op, daar gaan we heen.” Om haar doelen te bereiken, betrekt

Strijker haar personeel zo veel mogelijk bij het bedrijf. Bijvoorbeeld via het zogeheten KAM-overleg waarin zaken op het gebied van kwaliteit, arbo en milieuoverleg de revue passeren. Maar ook door nascholing van medewerkers. “Je moet je personeel gemotiveerd houden en een hoge standaard hanteren”, zegt ze. “En belangrijke kwesties mogen niet in de onderste la verdwijnen.”

Breustedt Chemie op Ecofactorij
Artist’s impression van de nieuwbouw van Breustedt Chemie op Ecofactorij

Snel en direct

Een ander kenmerk van haar managementaanpak is open interne communicatie. “Ik zit met drie andere medewerkers op een kamer, heb geen eigen kantoor. Chauffeurs en ook andere medewerkers kunnen zo binnenlopen”, aldus Strijker. “Op die manier krijg ik veel mee van de werkvloer en van de klanten. Chauffeurs zie ik als vertegenwoordigers van ons bedrijf, zij weten wat er bij klanten leeft. En in een kleine organisatie als de onze kun je snel en direct met die informatie omgaan.” Hierin onderscheidt Breustedt zich ook van de concurrentie, die de laatste jaren opgekocht is door grote internationale bedrijven. “Wij moeten het hebben van snelheid en flexibiliteit”, zegt Strijker. “Als een klant belt: kan ik het morgen krijgen, dan regelen we dat. De lijnen zijn kort, mensen kunnen snel beslissen.”

Dit jaar staat in het teken van de aanstaande verhuizing van Breustedt Chemie naar Ecofactorij. Reden is het simpele feit dat het bedrijf op de huidige locatie uit zijn jasje is gegroeid. “Alle ongevaarlijke stoffen brengen we vanwege ruimtegebrek al elders onder. Op de nieuwbouwlocatie kunnen we bouwen volgens de huidige stand van techniek”, vertelt Strijker. Een chemiebedrijf op Ecofactorij klinkt als een contradictio in terminis. “We streven naar CO2-neutraal. Hiertoe gaan we onder meer onder vrije val werken. Dat houdt in dat tankauto’s het dak op gaan en de stoffen vanuit de auto’s in de tanks vallen, die op sokkels van twee meter hoog staan”, legt de Apeldoornse ondernemer uit. “Onze medewerkers tappen ze vervolgens uit de tanks. In tegenstelling tot overpompen is hier geen energie bij nodig.” Verder wijst Strijker erop dat Breustedt Chemie een logistiek handelsbedrijf is, dat chemicaliën in- en verkoopt en vervoert. “In die zin passen we prima bij de andere bedrijven op Ecofactorij. We hebben alleen een vergunning nodig voor het vervoer en de opslag van gevaarlijke stoffen.” Volgens planning vindt de verhuizing rond de jaarwisseling plaats.

Solide klanten

Waar andere bedrijven een verhuizing of uitbreiding uitstellen, zet Breustedt dus wel de stap naar nieuwbouw. Dat kan volgens Strijker omdat het een stabiel bedrijf is, mede dankzij de sectoren die Breustedt bedient. “Wasserijbedrijven die werken voor de gezondheidszorg, zwembaden, vloeibare meststoffen voor de tuinbouw en drinkerwaterbedrijven. Crisis of geen crisis, die dingen blijven mensen gewoon doen: wassen, eten, water drinken. Solide klanten dus”, zegt ze. Op termijn voorziet Strijker een kleine groei in verband met de toename van het gebruik van chemicaliën in drinkwaterbedrijven en de gezondheidszorg.

Al sinds haar studie werkt Strijker in een mannenomgeving, ze kijkt er niet meer van op. “Een man vindt het altijd leuk als er een vrouw binnenkomt. Vervolgens moet je wel laten zien dat je verstand van zaken hebt”, kenschetst ze haar positie.

Het managen ging eigenlijk vanzelf, aan andere aspecten van haar directeurspositie was het even wennen. “Als een klant failliet gaat, ben je verantwoordelijk voor de financiën. En medewerkers kijken toch anders tegen je aan, het duurde even voordat ik dat merkte. Voordeel was dat ik het bedrijf al kende en wist hoe de lijntjes lopen”, aldus Strijker.

Chemie ligt de Breustedt-directeur na aan het hart. “Ons hele bestaan berust op chemie: atomen, moleculen, alle materie en je kunt er de meeste processen mee verklaren”, zegt ze. “Ik geniet van het doorrekenen van recepturen en heb nog steeds milieu en veiligheid in mijn portefeuille. Dat is ook het voordeel van een klein bedrijf: hier kan ik naast het managen bezig blijven met mijn vak.”

Breustedt Chemie

Als specialist in de distributie van industriële chemicaliën werkt Breustedt nauw samen met toonaangevende producenten als AKZO Nobel, Solvay, Kao Chemicals, Lanxess en Kemira. Het bedrijf bedient onder meer klanten in de land- en tuinbouw, papierindustrie, verfindustrie, cosmetica en bij wasserijen, bodemsaneringen, zwembaden en afvalwater-en drinkwaterbehandeling. De belevering van openbare zwembaden, reinigingsmiddelen, afvalwaterbehandeling en drinkwaterbereiding rekent Breustedt tot zijn specialisaties.

- Advertentie -