Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de verkiezing van de Sterkste Schakel Trofee 2017 in volle gang. Wie wordt volgend jaar het meest klantgerichte bedrijf in de regio Stedendriehoek, Noord-Veluwe, Lochem en Raalte? De eerste genomineerden zijn bekend. Driesteden Business vroeg de winnaars van 2015 en 2016 – Eddy Roosnek en Hans Koolhof – naar de impact van deze trofee op hun bedrijf, hun medewerkers en henzelf.

Riëd in Twello ontwikkelt, produceert en levert professionele lijmen. Voor directeur Roosnek was de uitverkiezing destijds ‘absoluut een verrassing’. “Ik wist uiteraard wel dat we genomineerd waren, maar had nooit verwacht dat we in de finale zouden komen. Er zijn heel veel goede bedrijven in de regio”, zegt hij. Hans Koolhof, samen met collega-vestigingsleiders Wilbert Hilverda en Rob Plant verantwoordelijk voor Van Wijnen Deventer B.V., schatte de kansen van zijn bedrijf wat hoger in. “Als bouwer willen wij de beste zijn en dus wilde ik deze trofee ook graag winnen. Na het interview met André Biester, de juryadviseur, had ik het idee dat de jury heeft ervaren wat wij onder klantgerichtheid verstaan. Dat gaf me het goede gevoel dat we weleens met de trofee naar huis konden gaan.”

En dan is de finaleavond daar. Roosnek: “Ik ging er met een open mind naar toe. Klanten moeten uitmaken wie de winnaar is. Ik vond het al kicken om bij de finalisten te behoren. Bovendien waren het niet de minste bedrijven die meedongen naar de Sterkste Schakel Trofee. Allemaal bedrijven die als bedrijf en naar hun klanten iets gepresteerd hadden.” Ook Koolhof noemt de concurrentie sterk. “De presentaties van de bedrijven zaten goed in elkaar. En door de vragen van Harry Weber kreeg je een nog beter beeld. Ik kon zo ook zelf nog toelichten waarom we de dingen doen zoals we ze doen, waarom klantgerichtheid voor ons zo belangrijk is.”

Groot compliment
Dat die boodschap helder over was gekomen bij de jury, bleek uit een reactie van jurylid Iwan Göbel. Hij memoreerde de rood-oranje-groene vlaggenmast die Van Wijnen Deventer hanteert op de bouwplaats als bijzonder voorbeeld van luisteren naar de klant. “Met de vlag kunnen bewoners aangeven hoe goed of slecht de aannemer het doet. Bij één project begon de vlag laag, steeg iedere week een stukje en eindigde in de top. Een mooi systeem om klanttevredenheid te meten!” Roosnek hoorde samen met zijn vrouw (financieel directeur), oudste zoon (bedrijfsleider) en jongste zoon (commercieel manager) de zes genomineerde bedrijven één voor één langskomen, te beginnen bij nummer 6. “Toen die werd opgelezen, dacht ik: we zitten bij de top 5! En daarna: wauw, bij de eerste twee! En als je hoort dat je gewonnen hebt, is er eerst een stukje ongeloof, je weet niet wat je overkomt. Ieder mens heeft weleens een schouderklopje nodig. Ik ervoer dit als een groot compliment voor ons bedrijf en voor mij persoonlijk.”

Teamprestatie
“Wat ik fijn vond om te merken, was dat andere partijen, waaronder een aantal genomineerden, ons de prijs wel gunden”, herinnert Koolhof zich. “En meteen na de bekendmaking had ik al een kort interview met de Stentor. Dat leverde een mooi krantenartikel op dat Van Wijnen Deventer de Sterkste Schakel Trofee gewonnen had.” Bij Riëd kwam er ook een stroom aan bloemen en felicitaties op gang. “Zelf sla je natuurlijk ook aan het appen en sms’en en stuur je foto’s van het beeldje door”, aldus Roosnek.

Beide directeuren vierden de trofee met hun medewerkers en klanten. Roosnek: “De volgende dag hebben we een grote taart laten aanrukken voor het personeel. Het is ten slotte een teamprestatie. En ik wilde de beleving van die avond ook graag op mijn medewerkers overdragen. De lat ligt hier hoog en dit is toch een bewijs dat we goed bezig zijn. Als buitenstaanders dat zien en erkennen, is dat heel speciaal.” Koolhof onderschrijft het belang van de medewerkers. “Zij verdienen de prijs, want op de bouwplaats gebeurt het, daar worden we op beoordeeld. Als de jongens buiten niet klantgericht zijn, kan ik hier wel van alles doen, maar dan werkt het niet.” Ook bij Van Wijnen Deventer was er daarom gebak voor alle 130 medewerkers.

Het winnen van de Sterkste Schakel Trofee heeft op verschillende manieren impact gehad, stellen beide ondernemers. “Dat begint al met de felicitaties die je van alle kanten krijgt. Dan de publiciteit en vervolgens dat je het goede nieuws kunt delen met je medewerkers. Ik ben supertrots. Deze trofee zet ons nog meer op de kaart in de Stedendriehoek”, aldus Koolhof. Roosnek sluit zich bij hem aan. “Als werkgever ben je continu bezig om je mensen te motiveren. De trofee is een stimulans om de lat zo hoog te houden. En dat werkt zonder meer positief door in je business en naar je klanten.”

- Advertentie -