Iedereen is online, nu het MKB nog

Ongeveer 92% van de Nederlanders is online. Als je alleen al naar dat aantal kijkt is het heel aannemelijk dat een potentiële klant of geïnteresseerde voor het eerst kennis maakt met jouw organisatie via website, webshop of Instagram-profiel. Wat er daarna gebeurd hangt af van wat die potentiële klant online ziet. Het doel is natuurlijk dat diegene contact met je opneemt. En dat gebeurt niet zomaar…

Het menselijk brein is complex maar legt wel op een makkelijke manier verbanden. Zien bezoekers een rommelige website? Dan volgt het idee dat een organisatie zelf net zo rommelig is. Contactgegevens niet snel vindbaar? ‘Wat moeizaam’ denkt het brein, ‘op naar de volgende die wél gemakkelijk bereikbaar is’. Een Facebook-post vol spelfouten? Ook dat komt niet professioneel over. Het gezegde ‘een eerste indruk maak je maar één keer’ gaat dus zeker ook op voor online activiteiten. Het is dus van belang dat je goed nadenkt over je online presence.

Hoewel er dus wat mis kan gaan, is het nog veel belangrijker om te kijken wat online aanwezigheid een organisatie wél kan opbrengen. En die online mogelijkheden zijn enorm veelzijdig; het gaat van het positioneren en afzetten van producten en diensten tot het opbouwen en onderhouden van klantrelaties en het managen van je reputatie via internet.

Online zichtbaarheid door middel van een website, nieuwsbrief of social media vraagt naast een (kleine) investering ook een analyse van jouw organisatie en jouw klanten. Want online zichtbaar zijn, dat doe je niet alleen voor jezelf. Online zichtbaar zijn doe je voor je klanten. ‘Onze doelgroep is niet online’, dat geloven wij niet. Een adres opzoeken, servicevoorwaarden inzien, product kopen, openingstijden bekijken; we doen het allemaal online, zowel zakelijk als persoonlijk. Daarom is online zichtbaar zijn belangrijker dan ooit.

Het proces hiervan begint bij het vaststellen wat je als organisatie online wilt bereiken én wat de behoefte van jouw klanten is. Vervolgens vertaal je dit in een online strategie. Dit is het fundament voor bijvoorbeeld een nieuwe website of posts op social media. Zo creëer je online communicatiemiddelen waarbij functionaliteit gekoppeld is aan het commerciële doel dat vooraf gesteld is.

De komende maanden informeer ik je in deze column over de ins en outs op gebied van online marketing in de breedste zin van het woord. Graag eens persoonlijk sparren? Bel of e-mail mij!

0570 52 56 00 / eline@cliqid.nl Eline

- Advertentie -