Keus Schoonmaak en Diensten in Apeldoorn wil vooroplopen in de branche en klanten continu meerwaarde bieden. Vorig jaar januari startte de uitrol van een nieuw softwarepakket, dat zowel opdrachtgever, medewerkers als het bedrijf zelf continu informeert. Doel: de dienstverlening steeds verder optimaliseren.

Digitalisering is niet meer weg te denken uit onze samenleving. En deze trend is ook zichtbaar in de schoonmaakbranche. “Een mooie kans voor meer interactie met opdrachtgevers en onze eigen medewerkers”, verklaart directeur Jeroen Keus. “Klanten waren al gewend dat onze rayonmanagers elke week hun pand bezochten. Dankzij de digitalisering verloopt de communicatie nog sneller en efficiënter.”

Dankzij het klantportal kunnen opdrachtgevers de schoonmaak van hun pand op de voet volgen, bijvoorbeeld door de kwaliteitsmeting in te zien. “Vroeger ging onze rayonleider ’s avonds naar het pand en liep hij een controlerondje met een papieren lijst in de hand. Die lijsten kwamen in een map op kantoor en na verloop van tijd bespraken we die met de klant”, vertelt Keus. “Nu lopen de rayonleiders met een tablet rond en slaan ze de uitkomsten digitaal op. De klant kan die meteen de volgende dag inzien via de klantportal.” Vanaf dit najaar komen daar bovendien ook de gespreksverslagen van rayonleider en klant beschikbaar. Omgekeerd is het voor klanten eenvoudiger om contact op te nemen in geval van een vraag of klacht. “De afhandeling ervan is eveneens via de portal te volgen, op een tijd die hun past.”

Ook het personeel van Keus Schoonmaak en Diensten gaat digitaal met een eigen portal. Daarin kunnen medewerkers bijvoorbeeld hun loonstrook bekijken, maar ook nieuwsfeitjes, wijzigingen in de wet of cao. Verder is een nieuwe app in ontwikkeling die veilig werken ondersteunt. “Denk aan een overzicht van alle pictogrammen, milieuvoorschriften, uitleg over de werking van machines, wanneer ze welke persoonlijke beschermingsmiddelen moeten dragen, het melden van gevaarlijke situaties bij de werkgever, enzovoort”, somt Keus op.

Voor Keus zelf heeft digitalisering eveneens pluspunten. “Dit najaar krijgen de glazenwassers ook een tablet mee om hun werkbonnen in te voeren. Dat betekent dat die nooit meer op een bureau of in een auto blijven slingeren. Bovendien gaat het uren verwerken een stuk sneller en wordt bij het afmelden van een bon automatisch een factuur aangemaakt. De kans op fouten is daarmee een stuk kleiner.” Digitalisering heeft op zich niets met schoonmaak te maken, maar wel alles met meerwaarde bieden aan je opdrachtgevers, stelt Keus. “Dat deden we al door het intensief begeleiden en opleiden van onze medewerkers. En dit is weer iets extra’s. Want als een klant besluit de schoonmaak bij ons uit te besteden, dan willen we hem die zorg ook zo veel mogelijk uit handen nemen. Dat trekt mensen toch over de streep.”

- Advertentie -