Driesteden BUSINESS organiseert jaarlijks De Sterkste Schakel. De verkiezing van de meest klantvriendelijke organisatie van de Stedendriehoek en de Noord-Veluwe. De Sterkste Schakel is een bijzondere verkiezing omdat de kandidaten worden genomineerd door andere bedrijven. Een onafhankelijke jury beslist na een gedegen onderzoek welke organisatie de Sterkste Schakel Trofee verovert. De uitreiking van de derde editie vond op eind maart plaats tijdens de feestelijke Finaleavond in Hotel Landgoed Ehzerwold in Almen. De finalisten blikken enthousiast terug en vertellen over de effecten van het behaalde resultaat.

Schoonmaakbedrijf Qleaning uit Deventer bereikte de finale. “Ik had sowieso geen verwachtingen,” vertelt directeur Anajah Quentin. “We waren genomineerd samen met allemaal mooie bedrijven. Toen tijdens de prijsuitreiking de filmpjes werden vertoond, vroeg de persoon naast mij of bij ons ook filmopnamen waren gemaakt. ‘Uiteraard,’ antwoordde ik, ‘bij iedereen toch?’. Het bleek dat er alleen bij de finalisten was gefilmd. Toen wist ik al stiekem dat wij tot de top vijf behoorden. Voor alle genodigden bij de Finaleavond vormden de film en de fotoreportage een mooie presentatie van ons bedrijf.”

Serieuze prijs
Frank Hulscher is initiatiefnemer en mede eigenaar van Fooddock in Deventer. Een uniek concept in een industriële silo in het Havenkwartier. De eerste foodhal van Oost-Nederland biedt uiteenlopende culinaire belevenissen. “Het was me al vrij snel duidelijk dat de jury niet over een nacht ijs was gegaan. Daarom had ik meteen door dat De Sterkste Schakel waarde heeft en serieus wordt genomen. Dat maakt ons ook bijzonder trots op de derde prijs. In ons korte bestaan was het de tweede keer dat we een belangrijke prijs wonnen.

In 2016 waren we door MKB-Deventer uitverkoren tot ‘Starter van het Jaar’. Dat we nu opnieuw een prijs wonnen, bevestigt dat we op de goede weg zijn. Zo’n prijs heeft uiteraard een promotioneel effect, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat het resultaat een opsteker is voor onze standhouders die uiteindelijk Fooddock vormen.”

Trofeewinnaar
De Sterkste Schakel Trofee 2017 werd veroverd door vakantiepark Landal Miggelenberg in Hoenderloo. De jury onder leiding van Harry Webers oordeelde: “Het bedrijf investeert in de gastvriendelijkheid van medewerkers en maakt er een sport van om positieve reacties van gasten te ontvangen. Voortdurend vinden er enquêtes, benchmarks en reviews plaats. Met als resultaat dat 85 procent van de gasten nog eens terugkomt. De hoge bezettingsgraad en de continue productvernieuwing leveren ook de nodige punten op.”

General manager Maarten Jansen vertelt: “De jury had zich inderdaad prima op de hoogte gesteld. Daarmee wordt de prijs des te belangrijker. We hadden gedacht dat we het niet zouden redden omdat we in Hoenderloo toch enigszins ‘in the middle of nowhere’ gevestigd zijn en bovendien onderdeel uitmaken van een groot concern.”

Na afloop van de prijsuitreiking zijn we met het managementteam naar een café gegaan in Zutphen. De volgende dag hebben we iedereen bij elkaar geroepen en op taart getrakteerd. Binnen de Landal Groep was het heugelijke nieuws ook meteen bekend. Voor ons was het een belangrijke prijs in de regio die ook nog eens voor de medewerkers herkenbaar is. We hebben de trofee in de receptie neergezet, met de bos bloemen erbij. En heel bijzonder: de felicitaties van de burgemeester van Apeldoorn, John Berends. De prijs heeft ons ook geïnspireerd om nog meer te verzinnen op het gebied van gastvriendelijkheid. We doen al veel, maar we willen steeds naar een nog hoger niveau om onze gasten positief te verrassen.”

Op welke manieren hebben jullie het goede nieuws verspreid?
Maarten Jansen: “Op Facebook ging het los. En op LinkedIn is het bericht over onze hoofdprijs wel tienduizend keer bekeken. Je moet het goede nieuws inderdaad zelf posten op de sociale media. Dan zie je wel dat de impact van deze prijs enorm groot is.

Frank Hulscher: “Ik ben direct na de prijsuitreiking teruggereden naar Fooddock. En daar heb ik het succes met de standhouders meteen gedeeld. Wij zijn actief op Facebook, met tienduizend volgers. Dit nieuws heb ik uiteraard meteen wereldkundig gemaakt. Dat heeft absoluut effect. Later kreeg ik veel positieve opmerkingen van mensen die de uitgave van Driesteden BUSINESS gezien hadden met het hoofdartikel over de Sterkste Schakel.”

Anajah Quentin: “De prijs is vooral ook een cadeautje voor het hele team. Uiteindelijk komt de erkenning toe aan de mensen die voor de klantgerichtheid zorgen. Wij maken met deze prijs een hee leuke koppeling maken met ‘Dag van de schoonmaker’. Daarin nemen we het verhaal van de ‘Sterkste Schakel’ mee om onze medewerkers in het zonnetje te zetten.”

Welke effecten heeft het resultaat opgeleverd en hoe luidden de reacties van jullie medewerkers?
Maarten Jansen: “Het ging als een lopend vuurtje. Ook onder de medewerkers die de schoonmaak verzorgen van onze bungalows. De mensen voelen zich trots. Ik leg uit dat we het met z’n allen enorm goed doen. Dat wordt gewaardeerd. Het is de verdienste van de medewerkers.”

Frank Hulscher: “Onze standhouders waren vooral benieuwd naar de opmerkingen van de jury. Ze wilden weten waar het wel goed en niet goed ging. De zelfstandige ondernemers binnen Fooddock willen wel van de hoed en rand weten. Ze waren blij dat ik hen kon vertellen dat de jury gecharmeerd was van het bieden van een unieke beleving, een uitzonderlijke horeca-ervaring en verrassende evenementen. Wij moeten het hebben van bezoekers die de bijzondere ervaring waarderen.”

Anajah Quentin: “Ons managementteam heeft alles meegekregen van het maken van de foto’s en het schieten van de film. Zij hebben dat gedeeld met alle medewerkers. Dat gaf een beleving op de werkvloer van gedeelde pret. Toen ik de foto’s zag werd ik vrolijk van het enthousiasme van mijn mensen. Ik zag terug dat ze trots zijn op wat ze doen.”

De Sterkste Schakel beloont gast- en klantgerichtheid. Hoe geven jullie dat vorm in de dagelijkse praktijk?
Anajah Quentin: “Voor ons betekent dat totale ontzorging. Wij genieten van het vertrouwen dat we in panden mogen komen om die schoon te houden. Daarnaast kunnen we snel reageren als er een bijvoorbeeld een koffieapparaat omvalt. Het is voor ons een uitdaging om snel oplossingen te bieden die niet direct met binnen onze reguliere werkzaamheden passen. “Ik nodig ook mensen uit andere branches uit om met andere ogen naar mijn bedrijf te kijken.”

Frank Hulscher: “Gastgerichtheid is het overtreffen van verwachtingen. Ik kom uit de financiële dienstverlening en in mijn vrije tijd sta ik als zanger met een bandje op een podium. Voor de gasten hebben we dan alle energie nodig om de tent op de kop te zetten. Dan moeten we het onszelf niet naar de zin maken met een aantal biertjes vooraf. Op het podium heb ik geleerd dat iedereen naar je kijkt.

De gast komt voor een positieve beleving. Daar hoort een positieve oogopslag bij. Daar moet je jezelf van bewust zijn.” Maarten Jansen: “Voor ons draait alles om het bieden van onvergetelijke vakanties. En daarmee om het overtreffen van verwachtingen. Bij ons is gastgerichtheid de dagelijkse praktijk. Onze omzet is gerelateerd aan de beleving van onze gasten. We hebben zo’n 250.000 gasten per jaar. Het is ondoenlijk voor onze medewerkers dat ze iedereen herkennen die vaker bij ons zijn geweest, maar daar streven we wel naar. We trainen onze medewerkers ook op het voeren van gesprekken met onze gasten over de beleving van de omgeving. Gastgerichtheid gaat vooral om het tonen van interesse.”

- Advertentie -