Het concept klinkt even simpel als doeltreffend. Ondernemers kunnen zich inschrijven voor advies om hun bedrijfsvoering energiezuiniger te maken en te verdienen aan duurzaamheid. Een onafhankelijke energieadviseur brengt de huidige situatie van het bedrijf in kaart en draagt oplossingen aan. De ondernemer bepaalt of hij of zij het advies opvolgt, met welke maatregelen en door wie uitgevoerd.

Fietskoeriers hebben de tijdgeest mee, nu er dieper wordt nagedacht over milieuvriendelijke vormen van goederenvervoer?
Joost Arends: “Zeker. In 2011 ben ik begonnen met Fietskoerier Deventer. Aanvankelijk als haal- en brengservice van poststukken. Ik had tweeduizend euro van vrienden geleend als startkapitaal. Het geld investeerde ik in een fiets, een fietspak en een website. Inmiddels verlenen we die service aan meer dan honderd bedrijven met 16 fietskoeriers. Daarnaast verzorgen we voor drie apothekers in de stad het vervoer van medicijnen. Voor de bibliotheek brengen we boeken naar woonzorgcentra en basisscholen. Er is een keur aan losse ritten waarbij we van alles en nog wat bezorgen, van protheses tot bedrijfslunches.”

De tijdgeest verandert ook de opvattingen over het woon- en werkverkeer?
Guido ten Kate: “Ik fiets bijna dagelijks twintig kilometer heen en twintig kilometer terug naar en van mijn werk. Voor mij staat twintig kilometer gelijk aan drie kwartier reistijd. Samen met mij komt er een aantal medewerkers van Waterschap Vallei en Veluwe regelmatig op de fiets. Wij zijn binnen de organisatie de pleitbezorgers van andere manieren van het woon-werkverkeer. Ik maak gebruik van het programma ‘Slim & Snel’ van de Cleantech Regio Stedendriehoek. Ook anderen heb ik enthousiast weten te krijgen voor de bijbehorende app. Daarmee verdien je voor elke kilometer punten, die je kunt inzetten om voor cadeaus te sparen of mee te doen aan een loterij. Daarnaast heb ik de kans aangegrepen om, samen met collega’s, een maand lang de high speed e-bike uit te proberen. Die ultramoderne fiets kan een snelheid halen tot wel 45 kilometer per uur. Het ‘team facilitair’ kiest er nu voor om in plaats van een extra auto een high speed e-bike in te zetten als bedrijfsvervoermiddel om van de ene locatie naar de andere te rijden.”

Dat klinkt positief.
Guido ten Kate: “Dat is ook zo, maar daar staat tegenover dat een collega van mij zo’n supersnelle fiets heeft aangeschaft. Een high speed e-bike kost ruim drieduizend euro. Dan zou je verwachten dat het Waterschap dat vitaliteit van de medewerkers hoog in het vaandel heeft staan, wel een of andere vorm van compensatie zou bieden. Dat gebeurt dan helaas niet. Ik besef als pleitbezorger dat op de lange weg naar veranderingen kleine stappen uiteindelijk de zaak in beweging zetten. Er blijven collega’s die in Apeldoorn wonen met de auto naar het werk komen. Maar er zijn ook steeds meer medewerkers die voor de e-bike kiezen voor hun vervoer van en naar het Waterschap.”

De fiets heeft toch beperkingen.
Je kunt er niet alles mee vervoeren? Joost Arends: “Niet alles inderdaad. Maar wel veel. Het is voor ons geen enkel probleem om een wasmachine met de fiets te transporteren. De fiets is een waanzinnige oude uitvinding, waar nu tal van innovatieve oplossingen aan worden toegevoegd voor het vervoeren van goederen en materialen.

De laatste tijd ligt onze focus op e-commerce. Dat houdt in dat wij de pakketten van webshops ’s avonds bij hun klanten afleveren. Daarvoor zijn wij aangesloten bij het landelijk samenwerkingsnetwerk Fietskoeriers.nl. De pakketten worden met groengasauto’s bezorgd op centrale plekken. Wij doen het laatste traject op de fiets. Omgekeerd brengen wij ook de pakketten van webshops die in Deventer gevestigd zijn naar een centraal distributiepunt.”

Dat ligt in het verlengde van ‘stadslogistiek’, waarover de gedachten eveneens aan het veranderen zijn?
Joost Arends: “Stadslogistiek is het overkoepelende begrip voor al het binnenkomende en buitengaande goederenvervoer en de logistiek die daarbij hoort. Daarbij is ook de bevoorrading van winkels, zorginstellingen en andere organisaties van belang. De gemeente Deventer heeft samen met Zwolle en Enschede, de andere grote steden in Overijssel, een convenant ondertekend om een emissievrije stadslogistiek in 2015 te bereiken. Voor ons is dat een fantastische impuls. Want dat betekent dat het vervoer in de binnensteden voornamelijk elektrisch of op de fiets zal gaan plaatsvinden.”

Voor het woon-werkverkeer zullen werkgevers faciliteiten moeten bieden aan hun fietsende medewerkers.
Guido ten Kate: “In ieder geval veilige fietsenstallingen en douches. Die waren er altijd al bij het Waterschap. Die faciliteiten zijn voor mij ook een voorwaarde, want als je in drie kwartier twintig kilometer aflegt, wil je wel even het zweet af kunnen spoelen. Mijn eigen motivatie staat overigens wel voorop. Die wordt gevormd door kostenbesparing en door het feit dat ik niet op andere manieren hoef te sporten. Ik heb nu weer het gewicht van toen ik twintig was en mijn conditie is aanzienlijk verbeterd. Omdat ik geen last heb van files, weet ik ook dat ik een gegarandeerde reistijd heb. Als ik geen lekke band krijg.”

Er wordt weleens beweerd dat fietsers meer pret in het leven hebben.
Joost Arends: “Het geeft een enorm bevredigend gevoel om langs een file te rijden. Ik weet niet waarom dat zo is.” Guido ten Kate: “Ik heb ook altijd de neiging om even te zwaaien naar stilstaande automobilisten.”

Joost Arends: “Fietsen is een fijne start van de dag. Wij beginnen elke ochtend met de postrondes. Dat zijn de populairste fietsritten in de planning. De koeriers moeten daarvoor vroeg opstaan, maar ze koesteren de heerlijke sensatie van de ochtend in de buitenlucht. Je begint de dag op een andere manier als je eerst lichamelijk actief bent. Dat zorgt voor scherpte in het hoofd.”

Guido ten Kate: “Ik ben begonnen met naar mijn werk te fietsen tijdens een voor jaar met uitbundig mooi weer. In het begin nam ik in mijn rugtas van alles en nog wat mee, voor het geval dat. Nu zit alles in mijn systeem. Als ik op mijn werk gearriveerd ben, zit ik inclusief douchen binnen tien minuten op mijn werkplek.”

Het kan nogal eens regenen?
Guido ten Kate: “Dat valt reuze mee. In al die jaren heb ik hooguit twee keer een zodanige bui over me heen heb gekregen dat ik doorweekt zou zijn zonder regenpak of regenschoenen. Regen is wat mij betreft een ongeldig excuus om niet op de fiets naar het werk te gaan.”

Fietsers zijn de nieuwe helden in het verkeer?
Joost Arends: “Mensen zijn doorgaans blij verrast als een pakketje bij hen gebracht wordt door een fietskoerier. Grote partijen als DHL en Wehkamp schakelen ons in. Dus ja… dit is wel een ontwikkeling van belang. En wat mij betreft fleurt het straatbeeld ervan op met al die fietsers die voor het transport zorgen en naar hun werk peddelen.”

Guido ten Kate: “Ik schep er meestal niet over op, maar als ik iemand vertel dat ik jaarlijks 7.500 kilometer fiets, wekt dat wel bewondering. Als je die afstand op de wereldkaart uittekent, dan heb ik Kabul, de hoofdstad van Afghanistan al bereikt en is de Chinese grens niet ver meer.”

- Advertentie -