In Lochem staat een bijzonder bedrijf, gespecialiseerd in sublimatie- en signtechniek en identifi catieproducten. Een nichemarkt, wat het bedrijf geen windeieren heeft gelegd: naast lokale en regionale klanten weten ook landelijk en wereldwijd opererende organisaties Duropanel te vinden.

Duropanel heeft de laatste jaren de wind in de zeilen. Dat is allereerst te danken aan het feit dat het bedrijf diverse marktsegmenten bedient: van industrie, architectuur en bouw, infrastructuur tot reclame en marketing. “Onze kracht zit in visuele communicatie en onderscheidend design. Dankzij de spreiding in markten heeft onze omzet stelselmatig kunnen groeien, ook toen sommige sectoren het moeilijk hadden vanwege de crisis”, zegt vestigingsmanager Sander Vlam. Duropanel komt voort uit het vroegere Rapitext (een reclameproductiebedrijf) dat in 2009 na een faillissement werd overgenomen door de Kamp Coating Groep. Sinds twee jaar is het bedrijf actief onder de huidige naam met als specialisme de sublimatietechniek.

Een tweede reden voor het huidige succes zijn de investeringen in techniek, die Duropanel een unieke marktpositie hebben bezorgd. Begonnen werd met een sublimatiepers, gevolgd door de aanschaf van een 3D sublimatie vacuümoven. De sublimatietechniek betreft een procedé om decoraties aan te brengen op producten van aluminium, verzinkt staal of thermoresistente kunststoffen. “De producten worden bovendien voorzien van een poedercoating, wat leidt tot een duurzaam, onderhoudsvriendelijk, recyclebaar resultaat. Dankzij die 3D oven zijn we nu ook in staat om naast vlakke panelen ook profielen of voorgevormde producten, te voorzien van een print”, verklaart Vlam. Om ook qua signtechniek bij de tijd te blijven, werden verder nieuwe rollenprinters en snijmachines aangeschaft.

Fotografische precisie
In maart dit jaar werd het machinepark opnieuw uitgebreid, ditmaal met een nieuwe sublimatiepers. “Deze is vele malen groter en geavanceerder dan de pers die we hadden staan. Die extra capaciteit hadden we nodig om aan de vraag uit de markt te kunnen blijven voldoen”, aldus Vlam. Gesublimeerde producten zijn duurzame producten. “Dankzij die techniek worden producten krasvast en zijn ze bestand tegen allerlei weersinvloeden, waar normaal gesproken de prints na een aantal jaar als gevolg van uv-straling verbleken. Dat verhoogt de levensduur, een periodieke schoonmaakbeurt volstaat.” Ook de esthetische waarde is hoog: elk gewenst patroon of beeld kan met fotografische precisie worden aangebracht op producten. Tot slot zorgt de toepassing op metaal of kunststof – fysiek sterke en brandwerende materialen – voor extra constructiesterkte.

Duropanel bevindt zich in een nichemarkt, zeker qua sublimatietechniek. “In Nederland houden maar een beperkt aantal bedrijven zich bezig met deze techniek en wij zijn de enige die ook 3D kunnen sublimeren. Daarnaast heb je om goed te kunnen sublimeren een stabiele coating nodig. En daar hebben we als onderdeel van Kamp Coating Groep de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan. De behandeling van materialen vooraf geeft ons een voorsprong.”

Die unieke positie brengt bijzondere bouwprojecten op het pad van Duropanel. Zo was het bedrijf betrokken bij de aanleg van de diepste parkeergarage in Nederland, 20 meter onder NAP voor het Centraal Station in Rotterdam. “We werken veel samen met architecten en bouwgerelateerde projectbureaus. In Rotterdam hebben we voor alle vijf parkeerlagen panelen met prints gemaakt, die elk een ander thema hadden: zee, woestijn, Hollands polderlandschap, etc. Dan blijkt de grote toegevoegde waarde van de sublimatietechniek: kwaliteit en duurzaamheid.”

Indoor en outdoor
De groei van de afgelopen jaren heeft geleid tot een cultuurverandering in de productieomgeving van Duropanel. “Toen onze capaciteit groter werd, kwamen er vervolgens ook andere klanten binnen. Grote bedrijven met een wereldwijde afzet, zoals Samsonite, ASML en General Electric, maar ook landelijke spelers als ProRail, Artis en een aantal grote retailers”, zegt Vlam. “Vroeger maakten we producten in enkele stuks, nu gaat het om duizenden stuks. Vandaar ook dat we de afgelopen tijd ieder jaar nieuw personeel hebben aangenomen, ook nu zijn we weer op zoek naar extra medewerkers.”

Duropanel maakt deel uit van de Kamp Coating Groep, wat klanten extra voordeel biedt. “De groep bestaat uit in totaal zes bedrijven, verspreid over heel Nederland. De synergie is groot en de cross-sellingstrategie draait op volle toeren. Als een klant in Eindhoven behoefte heeft aan een print op een gecoat oppervlak, dan wordt hij doorverwezen naar ons. Omgekeerd sturen wij klanten door die op zoek zijn naar een coat- of metaalbewerkingsbedrijf. Zo kunnen we klanten een heel breed aanbod voorschotelen.” Duropanel kan voor elk bedrijf wat betekenen – of dit nu lokaal, regionaal of landelijk opereert. “Onze expertise loopt uiteen van de belettering van een auto, bordjes voor wandelroutes tot gevelreclame met bedrijfslogo’s. Daarnaast produceert de zeefdrukkerij vele grote zeefdrukproducties voor met name grootwinkelbedrijven. Naast bedrijven rekenen we ook (semi-)overheden tot onze klanten, zoals gemeenten en waterschappen. Eigenlijk elke organisatie die behoefte heeft aan producten op het gebied van indoor en outdoor communicatie.”

Inmiddels telt Duropanel achttien medewerkers en die groei zet zich de komende jaren door, is de verwachting van Vlam. Hij noemt de duurzame kwaliteit van de producten als één van de unique selling points van het Lochemse bedrijf. Daarnaast tellen ook de flexibiliteit en snelheid van leveren. “Offerteaanvragen worden binnen 24 uur beantwoord en dankzij de grotere capaciteit kunnen we ook snel aan de vraag voldoen.”


Duropanel
Aalsvoort 45,
7241 MA Lochem
T 0573-254618
info@duropanel.nl
www.duropanel.nl

 

- Advertentie -