De klant van morgen. Die wil elke ondernemer natuurlijk binnen zien te krijgen. Liefst vandaag nog. Zo makkelijk als het klinkt, zo lastig is het vaak in de praktijk. Want wie is hij, wie is zij, die klant van morgen? Hoe bereik je hem? Of haar? En, minstens zo belangrijk, als dat lukt, hoe blijf je dan in contact? Hoe maak je er een echte, een vaste, een trouwe klant van.

Pim Jansen, directeur van All-Inn Verspreidingen en van Allinnstore.nl en daarmee goed voor de verspreiding van meer dan een miljoen huis aan huis bladen en zo’n zes miljoen folders per week, leeft bijna van het zo optimaal mogelijk in kaart brengen van doelgroepen, van klanten dus.

Gemêleerd gezelschap
Donderdag 28 september kwam hij daar over vertellen. Tijdens de workshop ‘Hand in hand met je klant’. Bij Linthorst Culinair aan de Rijksstraatweg in Twello. Voor een publiek van een kleine dertig ondernemers. Een gemêleerd gezelschap van ondernemers. Goed voor een veelheid aan branches, zoals advocatuur, accountancy, ict, fitness, certificering, recreatie, personenwagens, media, architectuur, horeca en incasso.

De focus van het betoog van Pim Jansen: generatie Z. Mensen, zeg maar gerust jongeren geboren tussen 1990 en 2010. Echt wat hij de klant van morgen noemt. En wat wil die klant van morgen? Die klant is primair niet zo geïnteresseerd in wat je als bedrijf verkoopt, in je producten dus, maar veel meer in wat je voor hem of haar gaat oplossen.

Inspiratie en beleving
Het toverwoord daarbij: toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde als in inspiratie, als in beleving. En dan geen gemaakte inspiratie en beleving, nee, het echte werk, het ware verhaal. Op een heel eigen, heel persoonlijke manier gebracht. Met oprechte persoonlijke aandacht.

Voorbeelden te over daarvan tijdens zijn presentatie. Coolblue, Ikea, Coca Cola. Maar ook een slager uit Oene. Om maar aan te geven dat er bij bedrijven groot en klein van alles te beleven valt. En dus te vertellen. Aan klanten. Van vandaag. En morgen. Zelfs overmorgen.

Het beste van twee werelden
Over dat vertellen, dat kan zowel on- als offline. Sterker nog, juist het combineren daarvan – het beste dus van twee werelden – biedt ondernemers alleen maar meer kansen om hun verhaal zo krachtig en impactvol als maar kan onder de aandacht te brengen.

Belangrijk daarbij is zeker ook dat klanten de gelegenheid krijgen om hun verhaal, hun ervaringen met jou en met al je andere klanten te delen. Elke reactie van elke klant, elke recensie, ongeacht de inhoud en de strekking, is een pracht van een aanleiding om – daar is het weer – echt in contact te komen met klanten. Sterker nog, de klant van morgen laat zich maar al te graag leiden door beoordelingen van soort-, lees generatiegenoten.

En na de workshop? Na de workshop was het genieten van een heerlijk buffet uit de keuken van Linthorst. En van elkaars ervaringen. En belevingen. Als klanten maar zeker ook met klanten

- Advertentie -