Totale ontzorging en de klant ‘op maat’ bedienen. Dat is waar de bedrijfswagentak van de autobranche steeds vaker aan moet voldoen. “De klant wil zo min mogelijk gedoe. Hij is bezig met zijn core-business. De bedrijfswagen is belangrijk voor de uitstraling en verder moet ie altijd kunnen rijden. Voor aanschaf van een nieuwe auto gaan we eerst uitgebreid in gesprek met de klant om zijn vraag zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Vaak heeft zo’n gesprek dan een verrassende uitkomst.”

Dat zeggen Arno Logt en Nanne Bekkema. Beiden zijn Sales Manager Bedrijfswagens bij Wensink Mercedes-Benz in Apeldoorn. 2016 is een goed jaar voor de verkopers van bedrijfswagens. Veel bedrijven hebben de vernieuwing van het wagenpark de afgelopen jaren uitgesteld, maar nu de markt aantrekt is er weer geld beschikbaar voor een upgrading van de vierwielers. Ook 2017 lijkt een goed jaar te worden. Zo plust de bedrijfswagentak van Wensink Mercedes Benz in Apeldoorn dit jaar naar verwachting zo’n 20 procent. Logt en Bekkema zijn binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de verkoop van de nieuwe bedrijfswagens. In praktijk gaat het daarbij om vijf basismodellen: de Citan, de Vito, de V-Klasse, de Sprinter en vanaf 2017 de X-klasse Pick-Up.

VITO: Bestelwagen van het jaar 2017
Vooral de Vito is een erg gewild model. Deze bedrijfswagen was in 2016 al ‘Bestelwagen van het jaar’, maar mag het komend jaar eveneens deze titel dragen. “De Vito is ook leverbaar in een dubbelcabine en biedt dus plek aan passagier en bagage. De bedrijfswagen heeft de uitstraling van een luxe wagen. Met veel beenruimte en een doorlaadruimte onder de stoelen, zodat ook moeiteloos langere lengtes vervoerd kunnen worden. Het is een ontwikkeling die al wat langer gaande is, dat qua luxe de bedrijfswagen de personenauto benadert. Dat geldt even zeer voor de uitstraling. De bedrijfswagen waar je mee voor komt rijden zegt ook iets over je bedrijf“, zegt Bekkema.

One stop shopping
Wensink Mercedes-Benz is officieel gecertificeerd als VanProCenter. Met deze VanProCenters voldoet Wensink aan een andere trend die gaande is: de totale ontzorging van de klant. “One stop-shopping is tegenwoordig een absolute voorwaarde om je als specialist in bedrijfswagens staande te houden. De klant wil totale ontzorging”, zegt Logt. “Dat geldt voor lease, maar ook voor koop. De klant moet 24 uur per dag gebruik kunnen maken van zijn auto. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat onze werkplaats op werkdagen ’s avonds tot 22.00 uur geopend is. Stilstand is geen optie, dus zorgen we altijd voor vervangend vervoer. Die werkplaats is voor ons erg belangrijk, want hier werken mensen die helemaal gespecialiseerd zijn in het onderhoud van Mercedesvoertuigen. Wij zijn van mening dat auto’s tegenwoordig zo complex zijn, dat het bijna niet mogelijk is om allround automonteur te zijn. Het heeft absoluut meerwaarde wanneer je gespecialiseerd bent in één merk.”

Financieel
Bij die totale ontzorging hoort ook het financiële deel. Bekkema: ”Ook schades worden door ons afgehandeld. Daarnaast hebben we een eigen verzekeringstak. We kunnen de financiering in eigen huis regelen. Het zijn allemaal zaken waar je tegenwoordig als bedrijfswagenspecialist niet meer zonder kunt”, vult Bekkema aan. Bij Wensink in Apeldoorn gaat 75 procent van de bedrijfswagens de deur uit op basis van een leasecontract.

“Het zijn vooral de grotere bedrijven die kiezen voor lease. Binnen de lease zien we een verschuiving van operational naar financial. Die verschuiving is begrijpelijk. Bij financial ben je namelijk wel financieel eigenaar. Dat is belastingtechnisch gezien een voordeel.”

Gesprekspartner
Een persoonlijke band met de klant is een andere trend die speelt in de bedrijfswagenmarkt. Logt: “Wij zijn in eerste instantie een gesprekspartner voor onze klant. Waar gebruik je de bus voor? Hoeveel kilometer per jaar? Welk soort bedrijf? Hoe groot is het bedrijf? Als hier een klant binnen stapt en direct zegt dat hij dit of dat model wil hebben, dan geven we hem eerst koffie en gaan aan de praat. Vaak blijkt dat dan een ander model veel beter bij hem past.” “En dat is echt niet altijd een duurder model. Vaak blijkt dat het zelfs een stuk goedkoper kan”, vult Bekkema aan. “We kijken naar de zogenaamde TCO: Total Cost of Ownership. Daarbij gaat het niet alleen om de prijs bij de aanschaf, maar ook om de frequentie van onderhoud en uiteraard om de aard van het werk. We brengen het totaalplaatje in beeld, zodat we een bedrijfswagen exact op maat kunnen leveren. We willen dat de klant met een goed gevoel de deur uitgaat, want dan komt hij de volgende keer terug.”

- Advertentie -