“Het einde van het jaar nadert, voor mij altijd de drukste periode van het jaar”, aldus Pascal Goudkuil. Ondanks alle maatregelen omtrent Covid-19 is er gelukkig nog genoeg wat op beeld moet komen. In 2020 gebeurt dat ook, alleen dan op gepaste afstand.

Tekst door: Ramon Wolf Franken,  Portret door: Charlotte Elzinga

Dit jaar begon voor hem met een vliegende start. Nieuwe opdrachtgevers, spannende locaties en kersverse ideeën werden in januari en februari volop in beeld gezet. Maar toen de naam corona in maart volop in het nieuws kwam volgde de grote klap. Alle horeca dicht en thuis werken werd verplicht. Tijdens deze eerste lockdown kwam er een hoop onzekerheid voor iedereen, dus maart en april waren maanden van veel overleg. Gezien Pascal meestal op locatie werkt voor de beste resultaten besloot hij samen met zijn opdrachtgevers geplande shoots te verzetten of te annuleren. Deze maanden waren ook voor hem een onzekere periode met een lege agenda.

“Gezien ik altijd op locatie werk werd mijn werkruimte opeens enorm beperkt” vertelt Pascal. Even met de camera een opname met medewerkers binnen op een kantoor vastleggen, dat kon natuurlijk niet meer. Groepsfoto’s werd een ding van het verleden. Er waren veel obstakels in zijn normale gang van zaken. Voornamelijk terughoudendheid van ondernemers of annuleringen door veiligheidsoverwegingen. Gelukkig versoepelden de maatregelen ook weer en begonnen de opdrachten weer rustig te komen.

Hierbij merkte Pascal dat fotografie en video een gouden combinatie is die elkaar complimenteert en aanvult. Bedrijven waar hij mee samenwerkt kiezen voor productvideo’s in plaats van op een beurs zichzelf presenteren. Of online een nieuw sausje qua foto’s om te zorgen dat alles er weer gelikt uit ziet. Kortom voor Pascal schijnt er desondanks de crisis zon achter de wolken, want zijn beroepsproducten hebben andere (ook spannende) vormen aangenomen!

Toch ziet hij ook dat veel ondernemers het zwaar hebben. Van horeca ondernemers tot mensen die thuiszitten met een nieuwe idee of initiatief, hij staat al het hele jaar klaar om mee te denken en te creëren. “Ik vind het prettig om ondernemers te ondersteunen in hun keuzes voor gebruik van beeld”. Er is natuurlijk een keerzijde van de medaille, er zijn ook ondernemingen die nu juist floreren. Pascal kan ze beide bedienen. Het blijft film en fotografie, alleen het eindproduct heeft andere vormen. Van foodfotografie voor het online zetten van gerechten tot instructievideo’s hoe je deze kunt bestellen. Of denk aan productpromotie die nu online gebeurt in plaats van op een beurs.

Samenwerken gaat nu dus online of op anderhalve meter, maar dat stopt de werkzaamheden niet. Gemoedelijk en vol passie kijken we samen uit naar een 2021, een jaar waarin hopelijk alles weer naar het oude normaal kan gaan. Tot die tijd zijn naast de camera ook mondkapjes en desinfectie gel de standaard uitrusting!

www.pascalgoudkuil.nl | Info@pascalgoudkuil.nl

De hoveniers branche ging onverminderd door, het prachtige weer gaf gelegenheid voor het fotograferen van prachtige tuin projecten en een bedrijfsfilm voor BK tuinen.
Portretfotografie op gepaste afstand was gelukkig mogelijk
Klant: Leon van Laarhoven – Opdracht: nieuwe portretten voor op zijn website.

Film opnames op locatie, interview op 1,5 meter afstand.

Dutch grillstore vindt creatieve oplossing voor de gecancelde evenementen. De spareribs drive-in!
- Advertentie -