Per 2016 zijn de autobelastingen gewijzigd. De run op bepaalde modellen eind vorig jaar maakt duidelijk dat nogal wat verandert. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en welke impact zullen deze hebben? en zijn er betere manieren om groener autorijden te stimuleren?

Dick Bakker Directeur leasemaatschappij Arval; met 930.000 auto’s de grootste in europa, nationaal met 35.000 nummer vier.
‘Ik verwacht dat 2016 een uitdagend jaar wordt. De flinke aanpassing in de bijtelling van 2015 naar 2016 heeft voor een hausse in de verkopen in het vierde kwartaal gezorgd. Ook wij hebben al veel auto’s in 2015 geleverd en leveren ook in het eerste kwartaal nog auto’s met de oude bijtelling. Daarnaast verwacht ik dat klanten de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen tot na 2016, om dit jaar nog van de lagere bijtelling te profi teren. De plug-in hybrides zoals Mitsubishi Outlander en Toyota Prius, die stapsgewijs van 7, via 15 nu en 21% bijtelling in 2019 gaan, worden minder populair. Die werden vooral gekozen vanwege de fi scale voordelen, niet vanwege het milieu. Dat is nu voorbij. Voor de duurdere modellen zoals de Mercedes C-klasse en de Volvo XC90 verwacht ik dat de hybrideversies – met 15% bijtelling – wel populair blijven. Dat scheelt zo € 200 per maand met de 21% die je voor de niethybridevariant betaalt. Werkgevers gaan kritischer kijken naar het brandstofverbruik bij werknemers. Die rijden weinig elektrisch, terwijl ze wel het fi scale voordeel incasseren. Ik kan me voorstellen dat je als werkgever het surplus aan brandstofkosten gaat doorberekenen. Wij helpen onze klanten het brandstofverbruik inzichtelijk te maken via kwartaalanalyses van hun wagenpark. Niet om werknemers te “straffen” maar hen te stimuleren, bewuster met het gaspedaal om te gaan. Daar helpen ook onze rijtrainingen en brandstofbesparingstips bij. De totale CO2-uitstoot van ons wagenpark zal dit jaar denk ik iets omhoog gaan. Klanten zullen weer voor traditionele auto’s kiezen omdat het bijtellingsvoordeel verdwijnt. Er is dus een averechts effect bereikt. En over een jaar of drie, vier komen de goedkopere hybride auto’s massaal naar ons terug; dat gaat de markt verstoren. Zzp-ers en mkb-ers zijn prijsbewust en minder merkbewust. Dat is altijd zo geweest en verandert niet. Het gaat hen niet om leren bekleding, een bepaald stiksel of bijzondere wielen. Zij kiezen rationeler, anders dan de corporate klant met een ruime autoregeling.’

Jan-Bertram Rietveld loonbelastingadviseur bij eY (voorheen ernst & Young) Rotterdam.
‘Ik rijd zelf elektrisch. Aan de stilte wen je snel en het rijdt heel soepel. Toen ik deze auto kocht, realiseerde ik me terdege dat ik de komende vijf jaar 0% bijtelling zou hebben. Ik moet dus nog goed nadenken wat ik over tweeëneenhalf jaar ga doen. Wat nu is gebeurd, is dat een effectieve maatregel bewust wordt afgeschaft. De toenmalige staatssecretaris De Jager wilde inzetten op vergroening en regelde dus dat minder belasting betaald hoefde te worden. Wiebes stelt nu, terecht denk ik, vast dat het belastingvoordeel niet in alle gevallen klopt met het daadwerkelijke gebruik. Ik snap het, maar het effect zal zijn dat voor veel werknemers weinig redenen overblijven om elektrisch te rijden. Dus elektrische auto’s zullen weer uit het straatbeeld verdwijnen. Dan zijn we weer terug bij af. Het kantelpunt is voor veel auto’s al bereikt, rekende een dealer laatst voor een klant van ons uit; elektrisch rijden is duurder dan op benzine. Natuurlijk, er zijn nog steeds veel goede redenen om voor elektrisch te kiezen. Maar de meeste werknemers kijken eerst naar hun portemonnee en dan naar het milieu. De discussie is natuurlijk veroorzaakt door die plug-in hybrides; wel alle fi scale voordelen, maar de uitstoot strookte daar niet mee. Het is allemaal uit de pas gelopen. Wat gesubsidieerd werd, was lang niet altijd even groen. De kilometerheffi ng lijkt het meest rechtvaardig, maar is natuurlijk enorm fraudegevoelig. Het onderscheid tussen woonwerkverkeer en zakelijke kilometers maakt het ook ingewikkeld. Ik denk dan aan collega’s van mij, accountants die soms vijf maanden ergens op een project in een ander kantoor zitten. Is dat woonwerkverkeer? Dat lijken mij zakelijke kilometers. Je kunt nu eenmaal niet in alle gevallen meeverhuizen met je werk.’

Daan Bieleveld Global mobility manager bij DsM en Mobiliteitsmanager van het jaar. DsM heeft bijna 400 leaseauto’s in nederland en 1.500 in het buitenland.
‘Met de bijtelling zoals die was, waren mensen wel geneigd om eerder een groenere en duurzamere keuze te maken. De moeilijkheid met de bijtelling aan de hand van vastgestelde CO2-waardes is, dat die waardes theoretisch zijn. In de praktijk treden veel verschillen op. Het systeem is nu zo dat je aan de voorkant beloont, terwijl je aan de hand van het gebruik zou moeten belonen of bestraffen. Bij DSM focussen wij op CO2 én gebruik. Als dat gebruik erg uit de pas loopt, verrekenen wij het. Als je hybride rijdt en nauwelijks laadt, dan verdampt je voordeel. Dan vindt de schifting ook meer aan de voorkant plaats; als je in verband met je actieradius weinig laadt, maken mensen een nieuwe rekensom en kiezen ze bijvoorbeeld voor een zuinige diesel. Bij bijna iedereen, 90% van onze hybriderijders, klopt het gebruik. Een enkeling krijgt een naheffi ng. Voor een eerlijk beleid zou je moeten focussen op de werkelijke verbruikscijfers van de auto en aan de hand daarvan belasting heffen. De CO2-uitstoot van 25 gram haalt een hybride alleen bij een ritje van 25 km, terwijl in de praktijk langere afstanden worden gereden. Daar kunnen werkgevers en overheid meer samenwerken, wat mij betreft. Helaas staat de kilometerafrekening in Nederland weer in de ijskast; in andere landen is het al niet beter. Ik zie nergens dat ze focussen op werkelijke uitstoot. Wij willen als bedrijf op den duur naar het belonen van duurzamer reisgedrag toe, zodat werknemers bewuste mobiliteitskeuzes maken. Daar hoort een NS Business Card bij, een fi etsenplan, een leaseauto. Trein- en fi etskilometers leveren werknemers dan bijvoorbeeld meer voordeel op. We hebben een privéleaseregeling. Werknemers kunnen hun oude auto vervangen door een groenere leaseauto. Dat is een groot succes. Als werkgever hebben we een serieuze duurzame ambitie. Niet alleen in mobiliteit, maar in alles wat we doen, bijvoorbeeld ook in onze product-policy. Duurzaamheid is de kernwaarde van DSM.’

 

- Advertentie -